Paikallisuutiset
Uudenlaista kestävöintiä kokeillaan UK-puistossa – tavoitteena saada vaeltajat ja pyöräilijät pysymään reitillä
Maastoon kuljetetaan soraa helikopterilla keskiviikosta 16. elokuuta alkaen. Tavoitteena on estää luonnon kulumista ja parantaa turvallisuutta. Oppeja on haettu Alpeilta.
Metsähallituksen Luontopalvelut kokeilee uudenlaista kestävöintiä maastopyöräilijöiden suosimassa Urho Kekkosen kansallispuistossa. Jyrkälle Niilanpää–Rautulampi-välille kestävöidään kaikille kansallispuistossa liikkujille tarkoitettu reitti, joka mutkittelee nykyisen reitin molemmin puolin.
Helikopterikuljetukset rajoittavat liikkumista Niilanpään alueella
Uusi, mutkitteleva reitti korvaa noin 2,5 kilometriä vanhaa reittiä. Reitin rakentaminen maastoon alkaa tänään maanantaina 7.8.
Maastoon kuljetetaan soraa helikopterilla keskiviikosta 16.8. alkaen. Helikopterilentojen aikana seuraavat reitit ovat turvallisuussyistä suljettu: Kiilopää–Niilanpää, Kiiloselkä–Niilanpää ja Niilanpää–Rautulampi.
Kestävöinnin kustannusarvio on 150 000 euroa. Työhön on saatu erillinen raha valtion lisätalousarviosta.
Maastopyöräilyreittien määrää ei ole tarkoitus lisätä Urho Kekkosen kansallispuistossa
Urho Kekkosen kansallispuistoon tehdään paljon retkiä maastopyörällä. Pyöräilijöitä on noin 15 prosenttia retkeilijöistä, jotka lähtevät Kiilopään lähtöporteilta kansallispuistoon.
Kesän 2022 aikana Kiilopäältä tehtiin kansallispuistoon noin 10 000 pyöräkäyntiä.
Tyypillisesti Rautulammin suuntaan lähdetään pyöräilemään juuri Kiilopäältä. Niilanpää–Rautulampi-väli on maastopyöräilijöiden suosima, jyrkkä reitti. Jyrkkyys aiheuttaa kovia tilannenopeuksia ja vaaratilanteita.
Polku on myös levinnyt ja ympäröivä luonto kulunut, kun liikkujat väistävät ja etsivät sopivaa kulkupaikkaa tunturissa.
– Nykyinen reitti on kulkenut traktoreille ja mönkijöille tarkoitettua huoltouraa pitkin ja mennyt kohtalaisen suoraan perille. Tavoitteenamme on, ettei uudelleen linjattu, serpentiinimäisesti mutkitteleva reitti ole mistään kohtaa liian jyrkkä. Näin vedet eivät vie soraa mennessään ja reitin pitäisi kestää paremmin aikaa. Mutkitteleva, loivempi reitti hillitsee myös pyöräilijöiden tilannenopeuksia, virkistyskäytön asiantuntija Petri Kulha Metsähallituksen Luontopalveluista sanoo.
Oppeja uuteen tapaan tehdä on haettu Euroopasta Alpeilta, jossa jyrkissä maastoissa liikkuu paljon maastopyöräilijöitä.
– Haluamme tehdä jo olemassa olevasta reitistä sellaisen elämyksen, ettei reitiltä ole tarve nykyiseen tapaan poiketa. Maastopyöräilyreittien määrää ei sen sijaan ole tarkoitus kansallispuistossa lisätä, Kulha sanoo.