Ihmiset 

Tuurauskeikka kotiseudulle on venähtänyt yli 20 vuodeksi – Partioaitan myymäläpäällikkö Heli Kyrö on oppinut, millä viikolla vakioasiakkaat tulevat Saariselälle

Tässä juttusarjassa Saariselän alueen asukkaat ja yrittäjät kertovat tarinansa ja muistelevat menneitä aikoja. Juttusarja tuotetaan yhteistyössä Saariselän kyläyhdistyksen kanssa.

Heli Kyrön mielestä Saariselkä on mukava paikka tehdä asiakaspalvelutyötä. ”Täällä valtaosa asiakkaista on lomalla ja sen myötä hyvällä tuulella”, hän tuumii. Kuva: Eetu Kupulisoja

Saariselän Partioaitan myymäläpäällikkö Heli Kyrö tuntee monet säännöllisesti Saariselällä lomailevat. Vaikka matkailukeskuksessa väki vaihtuu viikoittain, käy Saariselän myymälässä paljon kanta-asiakkaita.

– Yli 20 vuoden aikana monet asiakkaat ovat tulleet tutuiksi. Se on kivaa ja antoisaa, kun saa vaihtaa heidän kanssaan kuulumisia, Heli sanoo.

Vuosien varrella Helille on käynyt tutuksi, kuka tapaa käydä Saariselällä milläkin viikolla.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Senkin huomaa, jos joku vakioasiakas ei jonain vuonna tulekaan. Moni vuosituhannen alun vakioasiakkaista oli silloin jäänyt juuri eläkkeelle, joten on luonnollista, että heitä ei enää nykyään täällä käy.

Syntyperäisenä inarilaisena Saariselkä on ollut Helille tuttu paikka nuoresta saakka. 80-luvulla hän tuli opettajaksi hiihtokeskukselle: sekä viikko-opettajaksi että useampana vuonna myös koko kaudeksi.

Vuonna 1989 perustetussa Partioaitan myymälässä Heli oli tekemässä inventaariota jo 90-luvun alussa. Kesätöissäkin vierähti jokunen kesä.

Tie vei kuitenkin opintojen myötä Etelä-Suomeen ja siellä Partioaitan Helsingin Yrjönkadun myymälään. Kunnes Heliltä kysyttiin, kiinnostaisiko häntä lähteä tuuraamaan Saariselän myymäläpäällikön äitiyslomaa ja vetämään myymälää tulevan kauden ajaksi.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Vuonna 2001 tulin takaisin tänne ja se kausi ei ole vielä loppunut, Heli nauraa.

Koska passissa lukee syntymäkunnan kohdalla Inari, rakkaus luonnossa liikkumiseen tuli Heli Kyrölle jo äidinmaidossa.

– Isä oli ammattikalastaja ja muutenkin oli elinehto, että luonnon antimia käytettiin hyväksi. Se tapa kulkee mukana edelleen. Retkeilen paljon sekä kesällä että talvella, erityisesti hiihto on lähellä sydäntä.

– Nyt, kun päivä on pidentynyt, on taas iskenyt kauhea hinku lähteä ahkion kanssa hiihtelemään, Heli hymyilee.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Myymäläpäällikön tehtävien lisäksi Heli toimii edelleen satunnaisesti hiihdonopettajana, mutta ei enää rinteissä vaan maastohiihdon puolella.

Heli Kyröllä on vielä pitkästi työuraa jäljellä. Hän suunnittelee jo, että kun hän monien vuosien päästä jättää työelämän taakseen, jää retkeilylle aikaa huomattavasti nykyistä enemmän. Kuva: Eetu Kupulisoja

Matkailukeskuksen myymälästä tullaan yleensä ostamaan tarpeeseen. Valikoimakin on mukautunut sen perusteella, mitä matkailijat yleensä tarvitsevat.

– Ulkomaalaiset ostavat lämpimiä sukkia, pipoja ja aluskerrastoja. Kotimaiset matkailijat käyvät usein täydentämässä varastojaan ennen tunturiin lähtemistä. Ulkomaalaiset ovat hyvin täyttäneet aiemmin hiljaiset kuukaudet.

Senkin Heli on pannut merkille, että asiakkaat ovat valmiita panostamaan arvokkaampiinkin tuotteisiin.

– Vastuullisuus ja ympäristöasiat ovat nostaneet päätään. Asiakkaat ovat valveutuneita. He satsaavat laatuun ja käyttävät sitten samoja tuotteita useita vuosia. Emmekä muutenkaan kilpaile hinnalla vaan panostamme palveluun.

Korona-aika oli luonnossa retkeilyn kulta-aikaa, mikä näkyi positiivisesti myös Partioaitan myynneissä. Kesä on muutenkin ottanut talvea kiinni, joskin talvi on edelleen selvä pääsesonki.

– Pyöräilyn suosion kasvu on tuonut alueelle myös kesäretkeilijöitä. Todennäköisesti yksi syy siihen oli, että kansallispuiston perusosaan avattiin reittejä myös pyöräilijöille.

Saariselän myymälä ei ole identtinen ketjun eteläisemmän Suomen myymälöihin verrattuna. Saariselän myymälän valikoima muodostuu paljolti asiakkaiden tarpeiden mukaan ja vuosien varrella siitä on kehittynyt hyvin toimiva konsepti.

Hyvä esimerkki ovat sukset.

– Harvassa kaupassa on mahdollista testata suksia ladulla. Meillä kaikki asiakkaat pääsevät kokeilemaan suksia käytännössä ennen ostopäätöstä. Sukset ovat mukava tuotealue, jossa voin hyödyntää oman kokemukseni tuomaa tietoutta.

Ilmoita asiavirheestä