Suurimmat autoteollisuuden valmistajat liikevaihdon mukaan

Globaalin autoteollisuuden markkinat ovat jatkuvassa liikkeessä. Pandemian ja sen jälkeen puolijohdekriisin aiheuttamien vaikeiden vuosien jälkeen ala on tehnyt kovasti töitä palatakseen entiselle tasolleen.

Nykyisessä taloudellisesti haastavassa ympäristössä kuluttajat etsivät uusia hankintamahdollisuuksia erilaisten tarpeidensa täyttämiseksi, ja tässä verkko tarjoaa täysin uusia resursseja. Esimerkiksi käytettyjen autojen alkuperäisosien verkkosivustot ovat yhä suositumpia palvelun laadun ja tarjontansa laajuuden ansiosta. Näiltä sivustoilta voi löytää myös Volkswagen-, Opel- tai Fiat-varaosia, esimerkiksi, kunnostettuina, sekä monilta muilta autobrändeiltä.

Teknologiset edistysaskeleet ja mieltymysten muutokset

Autoteollisuuden kokonaisarvo vuoden 2023 lopussa oli noin 3,5 biljoonaa dollaria. Tämä johtuu suurista teknologisista edistysaskeleista ja siirtymisestä kestävämpiin malleihin sekä kuluttajien jatkuvasta tarpeiden, makujen ja mieltymysten uudistumisesta. Kun otetaan huomioon, että markkinoiden kokonaiskasvu oli noin 2,7 biljoonaa dollaria vuonna 2021, kolmen prosentin vuotuinen kasvuvauhti selittyy myös varakkaampien kuluttajaryhmien kasvaneilla tuloilla ja kasvavalla kysynnällä luksusautoille, kuten SUV-malleille.

Sähköautot keskiössä

Nykyisin autoteollisuuden markkinoilla havaittavista trendeistä näkyvin on sähköautojen merkityksen ja kysynnän kasvu. Skeptisyyden jälkeen sähköautojen laatua kohtaan viimeisimmät analyysit osoittavat, että kuluttajat etsivät yhä useammin tätä ratkaisua. Vuoden 2023 ensimmäisinä kuukausina esimerkiksi myytiin yli kaksi miljoonaa sähköautoa, ja eniten markkinoille tuotu automalli oli ensimmäistä kertaa täyssähköauto. Prosentuaalinen kasvu vastaa noin 25 ä, mikä pakottaa monet suurimmista yrityksistä sopeutumaan ja omaksumaan jatkuvasti uusia strategioita.

Tarve siirtymiselle

On olemassa muita tietoja, jotka osoittavat tämän trendin olevan vankka. Toyota on tehnyt useita sopimuksia suoraan akkuvalmistajien kanssa, varmistaen mahdollisuuden valmistaa 3,5 miljoonaa sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Myös General Motors on sopeutunut siirtämällä sähkökuorma-autojen tuotantoa edellisvuodesta keskittyäkseen sähköautojen tuotantoon vuonna 2024. Toinen teollisuuden jättiläinen, Ford, aikoo myös valmistaa suuria määriä hybridiautoja, mukaan lukien bensiinin käyttöön perustuvia malleja, vastatakseen kestävämpien vaihtoehtojen kysyntään ilman välitöntä siirtymistä sähköautoihin. Yrityspolitiikat ovat siis jatkuvasti uusia ja erilaisia, mutta kaikki tähtäävät taloudellisten olosuhteiden ja kuluttajien odotusten yhdistämiseen.

Liikevaihdon kärjessä

Viimeisimpien tietojen mukaan suurin liikevaihdoltaan vuonna 2023 oli Volkswagen AG, jonka tulot ylittivät 318 miljardia dollaria. Sen jälkeen seuraa Toyota Motor Corporation, joka, kuten nähty, lisää sähköautojen tuotantoaan mutta saavuttaa hyviä tuloksia myös muilla segmenteillä, saaden tulot yhteensä 286,15 miljardiin dollariin. Kolmannella sijalla on Stellantis N.V.: monikansallinen konserni, joka yltää noin 200 miljardin dollarin vuotuiseen liikevaihtoon.

Podiumin ulkopuolella

Neljännellä sijalla liikevaihdon mukaan on Ford, jonka tulot olivat lähes 170 miljardia dollaria viimeisten kaksitoista kuukautta, kun taas General Motors on tehnyt edistysaskelia tuotantokapasiteetissa, ja sen tulot ovat lähellä Fordin lukuja (169 miljardia kesäkuussa 2023). Luksusautovalmistaja Mercedes-Benz Groupin liikevaihto oli 161,9 miljardia dollaria kesäkuussa 2023, ja BMW

liikevaihto oli noin 158 miljardia dollaria. Honda, laskettuna vain autotuotannosta, saavutti lähes 130 miljardia dollaria vuoden aikana kesäkuun 2023 tietojen mukaan, kun taas Hyundai jäi 118 miljardiin. Viimeinen yritys, jonka liikevaihto ylittää 100 miljardia dollaria (103 miljardia), on SAIC Motor Corporation, mutta myös Tesla on huomionarvoinen: Yhdysvaltalainen sähköautojen valmistaja saavuttaa saatavilla olevien tietojen mukaan vuonna 2022 94 miljardin dollarin liikevaihdon, ja arviot ovat kasvussa.

Aasian massiivinen läsnäolo

Aasian mantereen keskeisyys autoteollisuudessa käy ilmi siitä, että yhä useampi yritys on edustettuna näissä listoissa. Esimerkiksi China FAW Group lähestyy 88 miljardin dollarin liikevaihtoa, se on 4,5 miljardia enemmän kuin Nissanin tulot. Guangzhou Automobile on puolestaan saavuttanut 77 miljardia, lyöden BYD vain hieman (76,6 miljardia). Kia Corporation ylittää 70 miljardin dollarin rajan (lähes 73 miljardia), kun taas Dongfeng Motor Company, Beijing Automotive Group ja Zhejiang Geely Holding Group ovat listalla yli 60 miljardin dollarin liikevaihdolla. Viimeisenä top 20 -listalla on Renault, jonka liikevaihto on 55 miljardia dollaria.