Ihmiset
Sanna Safronova on joikannut pikkutytöstä lähtien
Saamelaisessa poronhoitajaperheessä Vuotsossa kasvanut matkailualan ammattilainen Sanna Safronova ( os. Palonoja) on joikannut pikkutytöstä lähtien. Hänellä on hämärä muistikuva siitä, kuinka hän kuuli joikaamista ensimmäistä kertaa elämässään pikkutyttönä päivähoidossa. Itsekin hän on opettanut joikaamista päiväkoti-ikäisille.
- Joikaamisen perinne on säilynyt eri tavalla Lapin eri alueilla. Esimerkiksi täällä Vuotson ja Saariselän alueella on joikaajia paljon vähemmän kuin Inarissa, Sanna toteaa.
Joiku tulee sydämestä
- Itsekseni kun joikaan, yksi joiku voi kestää kaksikymmentäkin minuuttia. Saatan joikata esimerkiksi automatkalla. Kun joikaamisen tarve tulee, joiku lähtee jostakin täältä, Sanna osoittaa kädellään sydämensä seutua.
Joikuja ei yleensä kirjoiteta nuoteiksi samaan tapaan kuin muuta musiikkia.
- Joikaaminen on kurkkulaulua, jota olisi vaikea nuotintaa. Sanatkin ovat kulkeneet suurimmaksi osaksi suullisena perintönä. Vuotson alueella esimerkiksi Tiina Aikio on tehnyt suuren työn kerätessään talteen alueen joikuja, Sanna sanoo.
Joiut kertovat usein luonnosta ja ihmisistä tai eläimistä. Yleisiä ovat esimerkiksi henkilöjoiut, jotka kertovat vainajasta.
- Minä olen joikannut myös läheisten henkilöiden pois menoa, ns. hautajaisjoikuja. Joiku on tunne jonka ihminen joikaa ulos.
Tunnettujakin joikuja on
Matkailijoille Sanna esittää yleensä tunnettuja joikuja. Esimerkiksi Porojoiku on yksi tunnetuista joiuista. Esiintyjistä joikuja on tehnyt suurelle yleisölle tunnetuksi etenkin Ailu Valkeapää.
Sanna on tehnyt itsekin joikuja, joiden sanoituksiin hän on saanut apua Petra Magga-Varsilta.
- Petra on ollut suureksi avuksi, koska hän joikaa itsekin, niin hänen kanssa yhteistyö on ollut helppoa. Petra on kääntäny minulle Ajokkaan joiun saameksi. Olen sen ihan ite tehny, se kertoo meidän ajohärjästä ”Jyrystä”, Sanna kertoo.
Nuorempana Sanna joikasi usein yhdessä pikkuserkkunsa Anu Maggan kanssa. Sanna on esiintynyt myös CD-levyllä.
- Minulla oli julkisessa joikaamisessa pitkä tauko, mutta nyt olen alkanut taas esiintyä. Lupauduin joikaamaan esimerkiksi Vuotson koulun 70-vuotisjuhliin, Sanna kertoo.
Saariselällä Sanna joikaa tilaisuuksissa. Yksi joikuesiintyminen rummun kanssa kestää noin 20 minuuttia ja se on usein yhdistetty Lapin illan yhteyteen, missä Sanna kertoo saamelaiskulttuurista ja poronhoidosta.
Tavallinen elämä kiinnostaa
- Yleisin kysymys, mikä minulle tehdään, on: paljonko sinulla on poroja. Siihen kysymykseen ei vastata. Matkailuyrittäjä-isäni vastaa yleensä vastakysymyksellä tiedustelemalla, paljonko kysyjällä on rahaa pankkitilillä, Sanna toteaa.
Hänen mukaansa matkailijat ovat aidosti kiinnostuneita siitä, miten Lapissa ja saamelaisalueella eletään. Etenkin paikallisten ihmisten koteihin tutustuminen kiinnostaisi matkailijoita.
- Kysymykset liittyvät aivan tavalliseen elämään. Mitä kauempaa ihminen tulee, sitä enemmän hän ihmettelee sitä, miten täällä lumen ja pakkasen keskellä eletään, Sanna kertoo.
Hän on iloinen siitä, että 1600-luvulla kirkon kieltämä, pannaan julistettu joiku elää yhä.
- Tiedän monia vanhempia saamelaisia, jotka joikaavat, mutta he eivät julkisesti. Vaikka joikaaminen ei ole ollut enää vuosisatoihin kiellettyä, ihmiset ovat jättäneet joikuperinteen siirtämättä lapsilleen samaan tapaan kuin he ovat jättäneet puhumatta lapsilleen äidinkieltään saamea, Sanna Safronova sanoo.
Vielä 1950-60-luvuilla saamen kielen käyttäminen koulussa oli kiellettyä ja lapsia suomalaistettiin pakottamalla heidät eroon omasta kulttuuristaan ja kielestään. Tämä tapahtui esimerkiksi koulujen asuntolajärjestelmän myötä. Lapset saattoivat asua koko kouluaikansa suomenkielisessä asuntolassa, mistä he lomailtiin vain jouluna ja kesällä.
Sanna on oppinut saamen kielen koulussa.
- Isovanhempani eivät ole opettaneet vanhemmilleni saamea. Nyt omat 3- ja 5-vuotiaat lapseni ovat Vuotsossa saamen kielipesässä päivähoidossa, missä kaikki tapahtuu saamen kielellä. Varsinkin tyttäreni on omaksunut saamen kieltä todella nopeasti.
Joiku on yksi maailman alkuperäisimmistä laulumuodoista
Joikumusiikin sanotaan olevan yksi maailman alkuperäisimmistä laulumuodoista, koska siinä on säily-
nyt jotain ihmiskunnan ja arktisen elämänpiirin vanhimpia kulttuurisia piirteitä.
Joiku kertoo hyvin harvoin yleisistä asioista. Sen esittäjä pyrkii kuvaamaan kohdettaan omasta näkökulmastaan haluamallaan tunteella. Joikaaja sisällyttää joikuunsa aina oman mielipiteensä ja suhtautumisensa joikattavaansa.
Monilla saamelaisilla on ollut oma joikunsa, jota hän ei itse yleensä joikannut. Joiut ovat musiikillisia pienoismuotokuvia henkilöistä. Joiku on ollut saamelaisyhteisön jäsenilleen antama arvostuksen tiivistelmä.
Joikuja voisi kuvata jopa kutsumalla niitä saamelaisten sosiaaliturvatunnukseksi. Joiku sisältää kohteensa identiteetin. Kun henkilön saamelainen joikataan, hänen voi tuntea olevan läsnä. Joikuperinne on eräänlainen saamelaisyhteisön nimikirja, johon jokaisen yhteisön jåsenen elämänvaiheet on kirjattu. Joikusävelmien joikaaminen on vahvistanut yhteenkuuluvuuden tunnetta.
Joikuja on käytetty tiedonvälityksen välineenä ja niillä on viestitty yhteisön jäsenten elämänkohtaloista ja tapahtumista.
- Joikuperinne on myös pitänyt yllä sosiaalisia arvoja ja normeja. Joikutesteissä on tuotu julkisiksi ja tuomittu yhteisön kannalta uhkaavaksi koettu toiminta, kuten esimerkiksi siveettömyys, ahneus, saituus ja toimeentuloa vaarantava porovarkaus, selittää suomalaista joikuperinnettä tutkinut Minna Riikka Järvinen tutkimuksessaan Maailma äänessä. Tutkimus pohjoissaamelaisesta joikuperinteestä (1999).
Shamanistisena pidetyn alkuperänsä vuoksi joikaaminen kiellettiin kristinuskon tullessa maahan. Papit polttivat rummut, ja kielsivät joikaamisen pahana asiana, joka aiheuttaa vain harmia, eikä kuulu kristinuskoon.
Nämä uskonnoista johtuneet syyt olivat myös johtaa jopa joikuperinteen tuhoon. Sotien jälkeisenä aikana joikuperinne oli kadota muutamilta alueilta kokonaan.
Nils-Aslak Valkeapää aloitti vuonna 1968 julkiset esiintymiset ja nosti joiun uuteen kukoistukseensa. Valkeapää myös kokosi joikaajia yhteen ja järjesti konsertteja, jotka vahvistivat lisää Joiun asemaa.
Myös saamelaisradio aloitti joikujen soittamisen ohjelmissaan.
Joiun suosion nousu vaikutti myös eri tyylien kehittymiseen. 1960-luvulla joikuun sekoittuivat monet eri soittimet, 1980-luvulla konemusiikki ja nykyään jopa heavy. Vaikka lähes kaikkia soittimia ja musiikkityylejä on jo yhdistetty joikuun, taustalta kuuluu aina kuitenkin perinteisyys.
Joikujen sanat ovat viitteellisiä. Teksti saattaa olla hyvin lyhyt, tai varsinaisia sanoja ei ole ollenkaan. Sanojen sijasta käytetään tavuja.
Puhuttuun kieleen kuulumattomien tavujen käyttäminen laulussa on yleisarktinen ikivanha piirre, jonka lähtökohdat ovat ilmeisesti maagisissa rituaaleissa sekä luonnon ja eläinten äänien matkimisessa.
Melodiat liikkuvat pienellä alalla, ovat noin 2-4 - säkeisiä ja sisältävät paljon rytmistä muuntelua. Joiuntekijä saattaa aloittaa uuden joiun rytmin pohjalta ja vasta myöhemmin lisätä siihen melodiaa ja sanoja.
Joiulle on tyypillistä myös sävelestä toiseen liukuminen, korusävelet sekä äänen värisyttäminen, äänihuulien voimakas jännittäminen.
- Joiun maagisuus avautuu vain kuunteremalla. Joiku ei ala, ei lopu. Se on vain. Se on niinkuin ne laajat, karut tunturit, joissa se on syntynyt: niihinkin voi rakastua, niissäkään ei ole alkua ei loppua, ja niidenkin sallisi soivan tauottomana aluttomana loputtomana, niinkuin ne vielä ovat saaneet soida. (Nils-Aslak Valkeapää 1973). TK