Paikallisuutiset
Saariselän ladut valmiina talveen – Hiihtäjien osalta kuviot ovat vanhat tutut, talvipyöräilijöiden reitit muuttunevat
Myös moottorikelkkailijoiden on syytä huomioida muuttuneet käytännöt.
Saariselän maailmanluokan ladut ja talvireitit houkuttelevat tänäkin talvena kymmeniä tuhansia matkailijoita alueelle. Kaikkien talvireittien käyttömäärät ovat nousseet huimasti viime vuosina matkailijamäärän kasvun vuoksi.
Hiihtoreitteihin ei ole tullut suurempia muutoksia viime talveen verrattuna, kertoo Tiina Idström Saariselän alueen hoito-osuuskunnasta. Kunhan kaikki ladut ovat käytössä, hiihdettävää on jälleen lähes 200 kilometriä.
Yhteiskäyttöreittejä, jotka ovat kaikkien ulkoilijoiden, kuten kävelijöiden ja pyöräilijöiden käytössä, hoito-osuuskunta tekee niin ikään yllin kyllin.
Pyöräilemään halajavien kannattaa tarkistaa ajantasainen tieto pyöräilyyn soveltuvista reiteistä esimerkiksi Saariselän alueen hoito-osuuskunnan verkkosivuilta.
Erillinen pyöräreitti kysymysmerkki
Viime vuosilta tuttua pyöräilijöille yksinomaan tarkoitettua Kiilopään talvipyöräilyreittiä sen sijaan ei enää todennäköisesti nähdä.
Pitkään Kiilopäällä toimineen ja reitin rakentamisesta sekä huollosta vastanut Roll Outdoors muutti Kiilopäältä Saariselän keskustaan.
Vielä tämän lehden painoon mennessä ei ollut tarkkaa tietoa, millainen talvipyöräilyreitistö Saariselän ympäristöön talvikaudeksi rakentuu ja kuka siitä vastaa.
Moottorikelkkaluvissa uusia käytäntöjä
Hoito-osuuskunta on tähänkin saakka vastannut kaikkien Saariselän alueen latujen ja talvipolkujen huollosta lukuun ottamatta Kiilopään talvipyöräilyreittiä.
Tulevalla kaudella toiminta laajenee myös Kakslauttanen-Ivalo-alueen moottorikelkkaurien talviylläpitoon. Hoito-osuuskunta etsi urakoitsijaa kilpailutuksella, joka päättyi marraskuun alussa.
Muutos liittyy osaltaan siihen, että Inarin kunta on allekirjoittanut Metsähallituksen kanssa käyttöoikeussopimuksen Kakslauttanen-Ivalo-alueen moottorikelkkaurista.
Muutoksen myötä kyseiselle uralle käyttäjien ei tarvitse maksaa enää Metsähallituksen aiemmin perimää uralupamaksua. Huomioitavaa on, että pääväylien ulkopuoliset urat ovat edelleen maksullisia ja niiden käyttöön pitää hankkia Metsähallituksen uralupa tai yritysten safarikäyttöön tarpeelliset luvat.
Resurssit määrittävät huoltotason
Metsähallitus ja Inarin kunta tuottavat selkeät kartat, joista maksuttomat ja maksulliset reitit ja urat on helppo erottaa.
Inarin kunta on jo käyttöoikeudet hankkimalla panostanut moottorikelkkailumahdollisuuksiin taloudellisesti aiempaa enemmän ja tulee tekemään näin myös jatkossa toiminnan edelleen kehittämiseksi.
– Tämä kehitystyö edellyttää kuitenkin hyvää yhteistyötä alueen toimijoiden kesken sekä toiminnallisesti että taloudellisesti. On tärkeää, että alueen yrittäjät, lomakiinteistöjen omistajat, kiinteistöyhtiöt, yksityishenkilöt ja muut sidosryhmät osallistuvat taloudellisesti toiminnan kehittämiseen. Reittien ylläpidon taso on suoraan verrannollinen käytettävissä olevien resurssien määrään, sanoo Saariselän alueen hoito-osuuskunnan hallituksen puheenjohtaja Jarmo Katajamaa tiedotteessa.
Yhden luukun periaate
Reittihuollon keskittämisen tavoitteena on siirtyä toimimaan niin sanotulla yhden luukun periaatteella, jolloin Saariselän alueen hoito-osuuskunta hoitaa keskitetysti varainhankinnan ja ylläpidon yhteistyössä Inarin ja Sodankylän kuntien kanssa.
Tiina Idströmin mukaan tämä helpottaa kehitystyötä merkittävästi. Lisäksi toimintamallin yksinkertaistamista on toivottu laajasti.
– Keskeisiltä toimijoilta on saatu viestiä, jossa he ovat toivoneet selkeyttämistä: että maksut maksetaan keskitetysti jollekin sekä laduista, poluista että kelkkareiteistä. Joskus myös ensilumenladusta on maksettu eri paikkaan, Idström muistelee ja uskoo, että keskittäminen on kaikkien etu.
Lomakiinteistön omistajien ja kiinteistöyhtiöiden maksuperusteet säilyvät ennallaan. Yritysten maksut perustuvat liikevaihtoon ja yrityksen toimialaan.
Reitistön kehittämisen edellytyksenä on, että hoito-osuuskunta pystyy toimimaan plusmerkkisellä budjetilla.
– Epätoivottu tilanne olisi, että plussan puolelle ei päästäisi. Sitten jouduttaisiin miettimään, mistä vähennetään.