Paikallisuutiset
Perheen sisäinen levyraati sai pitkän matkan tuntumaan lyhyeltä – Näin teet ajomatkasta pohjoiseen helpomman ja mukavamman
Autoliiton asiantuntija kehottaa pitämään matka-aikataulun riittävän väljänä: ”Monta lyhyttä taukoa on parempi kuin yksi pitkä”.
Lahtelaisen Mannisen perheen hiihtolomamatka Kiilopäälle meinasi suorastaan loppua kesken.
Tunnit kohti pohjoista kuluivat kuin siivillä, kun nelihenkinen perhe piti autossa omaa levyraatiaan.
– Yleensä viimeiset sadat kilometrit ovat tuskaisia, mutta nyt ne menivät oikein näpsäkästi, perheen äiti Jelena Manninen sanoo ja isä Riku Manninen komppaa.
– Ei ollut ollenkaan niin pitkä matka kuin ajateltiin. Aika lyhyt, muun muassa silkkimassatöitä matkalla tehneet tyttäret Lilli ja Lotta Manninen vahvistavat.
Erilaisten virikkeiden merkitystä pitkälle matkalle alleviivaa myös Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen. Hänellä on lämpimiä muistoja lapsuutensa automatkojen kisailuista.
– Kilpailimme isän kanssa siitä, kumpi bongasi ensin enemmän traktoreita tai sovitun merkkisiä tai värisiä autoja tiettyyn paikkakuntaan mennessä. Matka kului nopeasti ja hauskaa oli. Samalla oppi myös mukavasti maantietoa, kun eri paikkakuntien sijainti paloi kilpailun lomassa verkkokalvoille. Ei ole muuten ollenkaan hölmömpi keino hyödyntää nykyäänkään, Vesalainen vinkkaa.
Taukojen rytmitys on hyvin keskeinen asia pitkän ajomatkan onnistumisen kannalta.
Vironlahtelaiset Marjatta ja Risto Uro eivät omalla matkallaan pitäneet kiirettä. Pojan luona Jyväskylässä vietetyn väliyön jälkeen molemmat ajoivat kaksi 200 kilometrin ajorupeamaa.
– Taukoja pidetään niidenkin aikana. Pitää syödä ja juoda kahvia, venytellä ja jaloitella, eläkeläispariskunta kertoo.
Seinäjokinen Kankaanpään perhe taas taittoi oman 800-kilometrisensä käytännössä kahdella tauolla.
– Aika lailla 12 tuntia matka kesti, iltapäiväneljästä aamuyöhön. Heti Kaustisella syötiin ja toisen kerran Rovaniemellä. Pienimmäinen on kuitenkin viiden vuoden, joten yllättävän hyvin meni senkin suhteen, isä Mika Kankaanpää kertailee.
Autoliiton Teppo Vesalainen korostaa, että onnistuneen matkan edellytys on huolellinen etukäteissuunnittelu.
Hän sanoo, että varsinkaan pienten lasten kanssa matkustettaessa ei kannata ahnehtia liian pitkiä päivämatkoja.
– Koko päivän paikallaan istuminen ja sen aiheuttama pyllyn puutuminen ei ole lapsesta mukavaa. Ja kuten kaikki lasten kanssa matkustaneet hyvin tietävät, lapsi ei peittele näyttää sitä, että nyt ollaan epämukavuusalueella. Tämä puolestaan heijastuu väistämättä myös vanhempien lomafiilikseen, Vesalainen toteaa.
Näin kuljettaja voi torjua väsymystä
Nuku riittävästi ennen ajoon lähtöä. Se on paras tapa torjua väsymystä.
Vältä tukevan ja rasvaisen aterian syöntiä ennen ajoon lähtöä ja ajon aikana.
Pidä riittävästi taukoja. Monta lyhyttä taukoa on parempi vaihtoehto kuin yksi pitkä.
Lyhyelläkin tauolla voit nukkua hetken - vaikkapa autossa. Juo kofeiinipitoista juomaa ennen nukahtamista. Näin kofeiini vaikuttaa piristävästi, kun heräät ja jatkat matkaa. Älä kuitenkaan luota liikaa kofeiinin piristävään vaikutukseen.
Myös raitis ja viileä ilma autossa torjuvat väsymystä.
Lähde: Teppo Vesalainen / Autoliitto
Vesalainen kehottaakin jättämään tarkat ja tiukat aikataulut laatimatta, jotta taukoja voi pitää tarpeen mukaan ja pysähdellä myös ex tempore -kohteissa.
– Taukoja tulisi pitää säännöllisesti. Monta lyhyttä taukoa on parempi vaihtoehto kuin yksi pitkä. Pienten lasten kanssa tauot venyvät – aina. Vaipanvaihdot ja syöttämiset ottavat oman aikansa ja pitäähän se leikkinurkkauskin käydä testaamassa. Käytännössä alle tunnin tauoista on turha haaveilla, Teppo Vesalainen tietää kokemuksesta.
Kuljettajalle Vesalainen suosittelee myös lyhyempiä taukoja. Aina ei tarvitse käydä liikenneasemalla, vaan hyvä tauko on myös happihyppely auton ympäri pienen venyttelyn kera levähdysalueella.
Ennen matkaa kannattaa käydä myös auto läpi ja tarkastaa valojen toiminta, rengaspaineet sekä öljy- ja nestemäärät.
Samalla on järkevää tutustua valojen toimintaperiaatteeseen eli selvittää itselleen, missä valokatkaisijan asennossa autossa palavat varmasti aina sekä ajo- että takavalot.
Ja kuten kevään plussakeleillä on nähty, etenkin lasinpesunestetilanteen on syytä olla kunnossa.
Erilaiset autot tuovat mukanaan omat kommervenkkinsa. Marjatta ja Risto Uron Skoda on kaasuauto, jollaisten tankkausasemia ei käytännössä pohjoisessa ole.
– Nyt oli tullut Keminmaalle. Siellä tankkasimme viimeksi. Bensakanisteri pitää olla mukana, kun bensatankki on tässä autossa vain yhdeksän litraa, Marjatta Uro havainnollistaa.
Sitähän saa olla koko ajan tankkaamassa?
– Ei ole vielä tarvinnut kertaakaan bensaa tankata, kun kaasua riittää pitkälle matkalle. Vieläkin on yli 200 kilometrille jäljellä.
Ehkä tärkeintä reissulle lähdettäessä on kuitenkin turvallinen ja vastuullinen ajotapa. Etenkin loma-aikoina tienkäyttäjiä on paljon, joten yhteispelin täytyy olla kunnossa.
– Liikennettä on lomaviikoilla paljon, eli yksin ei tarvitse ajella. Tullessa melkein koko matka oli jonossa ajelua. Siinä sitten mennään kaikki kiltisti samaa tahtia, Riku Manninen kuvailee.
Koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen listaa tärkeimmiksi asioiksi virkeänä rattiin hyppäämisen, maltillisten nopeuksien käyttämisen, kunnon turvavälien pitämisen ja turhien ohitusten välttämisen.
– Turvallisella ajotavalla on merkitys paitsi ajamisen välittömään turvallisuuteen, myös esimerkinomaisesti kyydissä olevien lasten oman liikenneasenteen kehittymiseen. Turvallinen ja tasainen kyyti on myös kaikin puolin leppoisampaa sekä kuljettajalle itselleen että matkustajille, Vesalainen niputtaa.
Mika Kankaanpään tärkein oppi Lappiin autolla suuntaaville on sääolojen kunnioittaminen ja siihen liittyvä maltti.
– Jos kelit on haastavat, ei kannata kiirehtiä. Mieluummin niin, että pääsee myöhemmin perille kuin että löytää itsensä penkasta, Kankaanpää paketoi.