Paikallisuutiset
"Oma mallisto meidät pelasti” – Design Centerin yrittäjien piti tehdä viime kesä pelkästään lasituotteita, mutta inspiraatio veti poron rumpunahan pariin
Ohuen rumpunahan läpikuultavuus mahdollistaa värien ilotulituksen, mutta nahka kuivuu nopeasti. Yrittäjäpariskunta tekisi paljon muutakin, mutta vuorokaudessa ei riitä tarpeeksi tunteja.
Kaiken piti olla valmiina.
Design Centerin yrittäjäpariskunta Pirjo Karvonen ja Juha Iisak Koivisto oli käynyt lasintekijöiden saarena tunnetulla Muranon saarella Venetsiassa jo seitsemättä kertaa. Uusien oppien myötä menneestä kesästä piti tulla lasin- ja keramiikanteon juhlaa.
Sitten Karvonen löysi poron rumpunahan. Ja se oli menoa.
Alkoi syntyä sekä poronnahkarumpuja että myös rumpunahasta valmistettuja koruja. Viimeksi mainittuja ei Karvosen tietojen mukaan tee kukaan muu.
– Rumpunahan erikoisuus on sen läpikuultavuus. Maalaamalla ja värejä käyttämällä saa monenlaista hienoa aikaan. Vain taivas on rajana, Karvonen sanoo.
Rumpunahka on erittäin ohutta, eikä sen käsittely ole helppoa. Karvonen sai oppia, että nahka elää.
– Kantapään kautta opin, miten äkkiä se kuivuu.
Karvonen esittelee rumpunahasta tehtyjä korvakoruja. Vaikka nahanpaloilla on mittaa useita senttimetrejä, ne ovat lähes olemattoman kevyitä. Petsiväreillä maalatut kuviot elävät sen mukaan, millainen valo koruun osuu.
Lisäksi jokainen nahka on luonnostaan omanlaisensa. Jos esimerkiksi porossa sattui olemaan arpi, se tuo nahkaan ja sitä kautta koruun oman uniikin lisänsä.
Design Centerillä on toimipisteet sekä Saariselän keskustassa että Ivalon lentokentällä. Konsepti on molemmissa sama, lentokentällä tilat ovat hieman suuremmat.
Yrittäjät ovat kiinteästi läsnä myymälöidensä käytännön arjessa. Samaan aikaan pitäisi ehtiä luoda ja tuottaa uutta myytävää. Niin koruja, puutuotteita kuin tekstiilejäkin – sekä vaatteita. Omasta ArcticQueen -vaatemallistosta kaikki aikanaan lähti.
– Kesällä tehdään eniten. Inspiraation saaminen vaatii aikaa, eikä tule pakottamalla. Kesällä keskityin viisi päivää ihan vain tekemiseen, yötä myöten. Se oli mahtavaa aikaa, Karvonen hehkuttaa.
Vaikka Pirjo Karvosen viime kesä meni poronnahan pauloissa, keramiikkaakin syntyi. Siitä piti huolen Iisakki Koivisto.
Hänen keraamiset korunsa on maalattu huolella ja pienet yksityiskohdat ovat taidokkaasti tehtyjä.
– Keramiikkaan olisi vaikka mitä ideoita, kunhan vain ehtisi tehdä, Koivisto huokaa.
Tekeväinen pariskunta kärsii monelle tutusta ongelmasta: vuorokauden 24 tuntia eivät tahdo riittää ja välillä pitää ehtiä nukkuakin.
Tulevaisuuden haaveissa yrittäjillä on yhdistää keramiikkaa ja lasia. Sitäkään ei tiettävästi kukaan muu tee.
– On kiva kokeilla uutta ja omaa. Sitähän ei etukäteen tiedä, onnistuuko sellainen, ennen kuin kokeilee, Pirjo Karvonen naurahtaa.
Design Centerin asiakkaat tulevat ympäri maailmaa. Ei siis tarvitse lähteä maailmalle, kun maailma tulee luokse.
– Ihmisten kanssa käydään hyviä keskusteluja. Jos olisi laitettu neuloja karttaan, mihin kaikkialle tuotteitamme on mennyt, olisi kartta jo aika täynnä.
Kotimaisella designilla ja käsityöllä on totta kai arvonsa – ja sitä kautta hintansa. Sen monet matkailijat ovat valmiit maksamaan.
– Kyllä he haluavat panostaa, kun kyse on yksilöllisistä tuotteista.
Erikoisuuskin vetoa. Poronnahan lisäksi mallistosta löytyy esimerkiksi lohen ja kissakalan nahasta tehtyjä tuotteita.
Yrityksen historiassa uutta on syntynyt yleensä katastrofin seurauksena. Ensimmäinen oli vuosien 2008–09 talouden taantuma. Silloin yritys oli panostanut Levin liikkeeseen.
– Laman seurauksena syntyi vaatemallisto. Korona-aikana tuli korumallisto, Pirjo Karvonen muistelee.
Design Centerin myymälöissä myydään tunnettujen suomalaisbrändien, kuten Marimekon ja Iittalan tuotteita. Silti omien brändien tuotteet ovat ehdottomasti kysytyimpiä.
– Oma tuotanto on ihan ratkaisevaa. Ei oltaisi enää pystyssä ilman omaa tuotantoa. Oma mallisto meidät pelasti Levin jälkeen, ArcticQueenilla maksettiin isot investoinnit, Juha Iisak Koivisto myöntää.
Moni Etelä-Suomessa toiminut jälleenmyyjä meni korona-aikana nurin. Lapissa kauppa sen sijaan käy ja kannattaa, kiitos matkailijoiden.
– Turismi on tällä alueelle elinehto, yrittäjät niputtavat.