Mielipiteet
Mielipide: Kirkkoniemi-Sodankylä-Rovaniemi linja-auto osaksi Pohjoiskalotin matkailua?
Kirjoittaja uskoo, että linja-autoyhteys Rovaniemeltä Sodankylän kautta Norjan Kirkkoniemeen palvelisi matkailijoita ja Lapin asukkaita.
Rovaniemeltä on jo linja-autoyhteys kesäisin ja talvisin Muonion kautta Tromssaan ja kesäisin Sodankylän kautta Honninsvågeniin/Nordkappiin, mutta missä on Rovaniemi-Sodankylä-Kirkkoniemi linja-autoyhteys?
Tromssasta on kuitenkin hyvät Norjan sisäiset lentoyhteydet esim. Honnigsvågeniin/Nordkappiin ja Kirkkoniemeen. Samalla Tromsasta on Hurtigruten laivayhteys Honningsvågeniin ja Kirkkoniemeen. Edelleen Tromsasta on hyvät kansainväliset lentoyhteydet. Täten tuntuisi järkevältä yhdistää Rovaniemi-Muonio-Tromssa-Honningvåg/Nordkapp-Kirkkoniemi-Sodankylä-Rovaniemi saman matkailukonseptin alle.
Vielä laajemmassa näkökulmassa Laurila-Torni-Haaparanta radan sähköistys avaa mahdollisuuden avata aluejunareitti Kemijärveltä Rovaniemen ja Kemin kautta Tornio-Haaparantaan ja siellä oleviin ostosmahdollisuuksiin (Kauppakeskus Rajalla ja Ikea), kun Haaparannasta on jo toimiva henkilöjunayhteys Bodenin kautta Narvikiin ja Narvikista bussilla Lofooteille, josta pääsee lentäen tai Hurtigruten reitillä Tromssaan.
Tätä täydentäisi Kemi-Kolari aluejuna juna-taksilla Muonioon, josta voisi nousta Rovaniemi-Tromssa linja-autoon. Lapin sisällä Pello-Rovaniemi linja-autovuoro antaisi mahdollisuuden joustavasti liikkua Kemijärvi-Haaparanta, Kemi-Kolari aluejunien välillä ja Lofoottien matkailun sesonkiaikana Narvik-Pello-Rovaniemi linja-autovuoro antaisi mahdollisuuden nopeaan liikkumiseen yhden päivän aikana Narvik-Rovaniemi välillä hitaamman junayhteyden rinnalla.
Täten voisimme rakentaa yhteisen Pohjoiskalotin matkailualueen Suomen ja Ruotsin Lapin ja Pohjois-Kalotin välillä perustuen joukkoliikenteeseen, jolloin Kölivuoristo ei enää erottaisi näiden matkailua toisistaan, vaan yhteydet Kölivuorten, Pohjolan Alppien, läpi yhdistäisivät tämän alueen saman arktisen matkailun konseptin alle. Tätä täydentäisi paikallinen linja-autoliikenne, tilausliikenne ja mahdollisuus vuokrata vuokra-autoa. Samalla myös Suomen Lapissa pysyvästi asuvien mahdollisuudet käyttää joukkoliikennettä kasvaisivat.
Mutta tämä konsepti onnistuu vain, jos Lapissa halutaan sijoittaa toimivaan alueelliseen henkilöjunaliikenteeseen ja mielellään samalla Kirkkoniemi-Sodankylä-Rovaniemi linja-autoyhteyteen. Toki jo nyt on toimiva linja-autoliikenne Sodankylä-Rovaniemi, johon oletettavasti voi tulla esimerkiksi vuokra-autolla Kirkkoniemestä, mutta helpompi olisi säännöllinen linja-autoyhteys Kirkkoniemi-Sodankylä-Rovaniemi.
HANNU PAASO
FM/merkonomi/matkailuvirkailija