Mielipiteet

Mielipide: Kirkkoniemi-Sodankylä-Rovaniemi linja-auto osaksi Pohjoiskalotin matkailua?

Kirjoittaja uskoo, että linja-autoyhteys Rovaniemeltä Sodankylän kautta Norjan Kirkkoniemeen palvelisi matkailijoita ja Lapin asukkaita.

Rovaniemeltä on jo linja-autoyhteys kesäisin ja talvisin Muonion kautta Tromssaan ja kesäisin Sodankylän kautta Honninsvågeniin/Nordkappiin, mutta missä on Rovaniemi-Sodankylä-Kirkkoniemi linja-autoyhteys?

Tromssasta on kuitenkin hyvät Norjan sisäiset lentoyhteydet esim. Honnigsvågeniin/Nordkappiin ja Kirkkoniemeen. Samalla Tromsasta on Hurtigruten laivayhteys Honningsvågeniin ja Kirkkoniemeen. Edelleen Tromsasta on hyvät kansainväliset lentoyhteydet. Täten tuntuisi järkevältä yhdistää Rovaniemi-Muonio-Tromssa-Honningvåg/Nordkapp-Kirkkoniemi-Sodankylä-Rovaniemi saman matkailukonseptin alle.

Vielä laajemmassa näkökulmassa Laurila-Torni-Haaparanta radan sähköistys avaa mahdollisuuden avata aluejunareitti Kemijärveltä Rovaniemen ja Kemin kautta Tornio-Haaparantaan ja siellä oleviin ostosmahdollisuuksiin (Kauppakeskus Rajalla ja Ikea), kun Haaparannasta on jo toimiva henkilöjunayhteys Bodenin kautta Narvikiin ja Narvikista bussilla Lofooteille, josta pääsee lentäen tai Hurtigruten reitillä Tromssaan.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Tätä täydentäisi Kemi-Kolari aluejuna juna-taksilla Muonioon, josta voisi nousta Rovaniemi-Tromssa linja-autoon. Lapin sisällä Pello-Rovaniemi linja-autovuoro antaisi mahdollisuuden joustavasti liikkua Kemijärvi-Haaparanta, Kemi-Kolari aluejunien välillä ja Lofoottien matkailun sesonkiaikana Narvik-Pello-Rovaniemi linja-autovuoro antaisi mahdollisuuden nopeaan liikkumiseen yhden päivän aikana Narvik-Rovaniemi välillä hitaamman junayhteyden rinnalla.

Täten voisimme rakentaa yhteisen Pohjoiskalotin matkailualueen Suomen ja Ruotsin Lapin ja Pohjois-Kalotin välillä perustuen joukkoliikenteeseen, jolloin Kölivuoristo ei enää erottaisi näiden matkailua toisistaan, vaan yhteydet Kölivuorten, Pohjolan Alppien, läpi yhdistäisivät tämän alueen saman arktisen matkailun konseptin alle. Tätä täydentäisi paikallinen linja-autoliikenne, tilausliikenne ja mahdollisuus vuokrata vuokra-autoa. Samalla myös Suomen Lapissa pysyvästi asuvien mahdollisuudet käyttää joukkoliikennettä kasvaisivat.

Mutta tämä konsepti onnistuu vain, jos Lapissa halutaan sijoittaa toimivaan alueelliseen henkilöjunaliikenteeseen ja mielellään samalla Kirkkoniemi-Sodankylä-Rovaniemi linja-autoyhteyteen. Toki jo nyt on toimiva linja-autoliikenne Sodankylä-Rovaniemi, johon oletettavasti voi tulla esimerkiksi vuokra-autolla Kirkkoniemestä, mutta helpompi olisi säännöllinen linja-autoyhteys Kirkkoniemi-Sodankylä-Rovaniemi.

HANNU PAASO

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

FM/merkonomi/matkailuvirkailija

Ilmoita asiavirheestä