Paikallisuutiset
Maailman taivaalla lentää nyt Ivalo, jonka kummi on paikallinen Diesel-husky – "Se voisi lukea itsensä kapteeniksi ja lentää tuota konetta”
Ivalo pääsi kolmantena Lapin kohteena TUI:n koneen nimeen. Saksalaisyhtiö lisää jatkossa entistä enemmän paukkuja Lapin matkailuun.
Lapissa kaikki on isompaa. Vai kuinka monella paikkakunnalla on lentävä lähettiläs, joka vetää sisäänsä 180 ihmistä?
Saksassa pääpaikkaansa pitävä matkanjärjestäjä TUI on tavannut nimetä uusia lentokoneitaan suosittujen lomakohteidensa mukaan. Ystävänpäivänä tuon kunnian sai Ivaloksi nimetty Boeing 737–8.
Amsterdamista nimikkokentälleen Ivaloon kastettavaksi lentänyt vaaleansini-valkoinen kone toi mukanaan muun muassa TUI:n henkilökuntaa, some-vaikuttajia, yhteistyökumppaneita ja median edustajia – joille luonnollisesti oli jaettu yhtiön pipot some-kuvia varten.
– Onhan tämä tosi hieno juttu, josta oleme ylpeitä. Ivalo-niminen kone toimii hienona alueen ja koko Suomen Lapin lähettiläänä maailmalla, iloitsi lentoasemayhtiö Finavian Lapin aluejohtaja, aiemmin pitkään Saariselällä asunut Jonna Pietilä.
TUI on aikaisemmin nimennyt kaksi konettaan Lapin kenttien mukaan: Kittilän vuonna 2018 ja Rovaniemen 2022.
Myös Inarin kunnanjohtaja Tommi Kasurinen näki Ivalo-koneella olevan paljon symbolista merkitystä.
– Kun tämä sama kone lentää huomenna vaikka Gran Canarialle ja perheet katsovat, mikä on Ivalo, siitä jo lähtee seuraavan loman suunnittelu, Kasurinen huomautti.
Kunnanjohtaja totesi, ettei TUI olisi ollut Ivalossa nimeämässä konetta, jos kyseessä ei olisi heille tärkeä alue.
Kasurinen kannusti Inari-Saariselän alueeseen tutustumaan tulleita vieraita tulemaan käymään alueella myös kesäaikaan.
– Saatatte yllättyä.
Ivalo-lentokoneen kummeja ovat paikallinen husky-yrittäjä sekä some-tähti Pauliina Mäki ja hänen koiransa Diesel – some-tähti sekin.
Mäestä tuntui absurdilta, kun pyyntö lentokoneen kummiksi ryhtymisestä tuli. Kummius on tässä tapauksessa nimellinen, sillä koneen kyljestä tai muualtakaan ei löydy Dieselin kuvaa.
– Ajattelin kyllä, että eikö kylkeen voisi tulla. Ja jokaisen penkin selkänojaan saisi mielestäni laittaa Dieselin kuvat, Mäki heittää.
Lemmikkipaikkaa ”omasta” koneesta ei ole vielä varattu.
– En olekaan ikinä koiran kanssa lentänyt. Diesel tietysti joutuisi ruumaan, joten pitäisi ehkä itsellekin ostaa ruumapaikka, että saisi mennä Dieselin kanssa sinne. Toki Diesel voisi lukea itsensä kapteeniksi ja lentääkin tuota konetta, jos tarve vaatii. En kyllä tiedä, uskaltaisinko mennä kyytiin.
TUI:lla oli nimikkokoneen lisäksi muutakin mukavaa kerrottavaa. Yhtiö lisää ensi talvena lentoja Lappiin, ja mikä tärkeintä, se alkaa lentää suoraan Amsterdamista Ivaloon ilman välipysähdystä Kittilässä.
– Tänä talvena meidän koneillamme Suomen Lappiin lentää yli 50 000 lomailijaa. Lennämme Lappiin Portugalista, Espanjasta, Hollannista, Belgiasta ja Britanniasta. Lapin matkailussa on ennätysvuosia toisensa perään ja haluamme olla siinä mukana, paalutti TUI Groupin Chief Airline Officer Marco Ciomperlik.
Ivalon lentokenttä tavoittelee kasvua erityisesti sulan maan kaudesta
Ivalon lentoasemalla on päästy takaisin koronaa edeltävän ajan matkustajalukuihin ja niiden yli. Finavian Lapin aluejohtaja Jonna Pietilä iloitsee, että Lappi on suosittu matkakohde kansainvälisestikin.
– Vuonna 2023 oli noin 220 000 matkustajaa Ivalossa eli noin 8,5 prosenttia kasvua edelliseen vuoteen nähden. Oletamme, että positiivinen kehitys jatkuu edelleen, Pietilä sanoi.
Finnair ilmoitti vastikään lisäävänsä kesälomakaudelle vuoroja pohjoisiin kohteisiin, muun muassa Ivaloon. Se on Pietilän mielestä erittäin positiivinen viesti.
– Tavoittelemme kasvua ja haluamme, että kasvu tulee ympärivuotisuudesta, ei vain talvikauden kasvattamisesta. Sulan maan aika on meillä fokuksessa ja siihen pistetään paukkuja yhdessä koko matkailutoimialana.
Inari-Saariselän matkailualueelle tullaan monilla eri liikennevälineillä, joista lentoyhteydet ovat merkittävässä roolissa.
Pietilä pitää alueen yhtenä etuna sitä, että kohteet ovat helposti saavutettavissa Ivalon lentoasemalta: matkustajalla ei ole enää kiitotielle laskeuduttuaan pitkää siirtymää perille.