Paikallisuutiset

Jäämeren rata suunnitelmat puhuttavat Saamenmaalla

Saariselän Gielakseen kokoontui syyskuun lopulla lähemmäs 130 osallistujaa kuntapoliittisia vaikuttajia, elinkeinonharjoittajia sekä järjestöihmisiä Pohjois-Lapin maakuntakaavan seminaariin. Suomen saamelaisnuoret ry, Suohpanterror ja Greenpeace olivat vastaanottamassa seminaariyleisöä varhain, seminaarin ensimmäisenä aamuna. He välittivät selvän viestin Pohjois-Lapin maakuntakaavan seminaariin osallistuville: Ei Jäämeren rataa. Teollisuuden tarpeisiin tarkoitettu rata ei saa lävistää Saamenmaata ja sen poronhoitoalueita. Arktisen öljyn ja kaasun ja suomalaisen puun ja sellun suurimittaista hyödyntämistä varten suunnitteilla oleva rata on vahingollinen, lyhytnäköinen hanke.

– Puolustamme maatamme ja ilmastoamme sanomalla ei Jäämeren radalle. Emme tule hyväksymään teollista rataa, joka pirstoisi maamme, tuhoaisi elämän edellytykset saamelaisaluella ja kiihdyttäisi ilmastonmuutosta. Saamelaiset ovat eläneet vuosituhansia sopusoinnussa luonnon kanssa ja aiomme myös elää tällä aluella tuhansia vuosia tästä eteenpäin yhdessä luonnon kanssa, sanoo saamelaisaktivisti Jenni Laiti .

Greenpeace vaatii alkuperäiskansojen oikeuksien kunnioittamista. Sen lisäksi, että rata leikkaisi saamelaisten poronhoitoalueen, Greenpeacen mukaan kyse on teollisesta hankkeesta, johon ei muutoinkaan ole varaa.

– Radan tarkoitus olisi avata arktiset luonnonvarat teolliselle riistolle; helpottaa esimerkiksi kaivosten perustamista ja Suomen jo nyt liiallista metsien käyttöä. Teollinen maankäyttö lisää päästöjä ja pahentaa ilmastonmuutosta; siihen ei ole varaa, sanoo Greenpeacen Nordenin metsäasiantuntija Matti Liimatainen .

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Ilmastonmuutoksen torjuminen edellyttää metsien suojelua teollisilta hakkuilta. Pohjoiseen kaavaillut uudet sellutehtaat ja niiden takia suunniteltu rata ovat järjettömiä hankkeita; bulkkituotannon takia Suomen ilmastopäästöt lisääntyisivät, vaikka niitä piti vähentää, Liimatainen jatkaa.

Saariselkä saisi pysäkin

Yksiraiteiseksi suunniteltua Jäämeren ratahanketta esitteli seminaarissa Pirkka Hartikainen Sitowisesta.

– Juna-asemat tulisivat Sodankylään, Saariselälle, Ivaloon ja Inariin, mikäli Inarijärvi kierrettäisiin pohjoisen kautta.

Suunnitelmissa on todettu, että Saariselän rataosuus tulisi kulkemaan maan all a, tunnelissa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Ratahanke on syksyn mittaan puhuttanut paljon Saamenmaalla. Poronhoitajat vastustavat koko Jäämeren rata-hanketta, sillä rata pirstoisi kahtia ainakin seitsemän paliskuntaa ja näin ollen tuhoaisi koko elinkeinon.

Ilmoita asiavirheestä