Paikallisuutiset
Ivalon ruokakaupat kilpailevat monipuolisuudellaan etelän markettien kanssa
Päivittäistavarakaupalla on Ivalossa hyvä tilanne. Riittävä kilpailu pitää hinnat kurissa ja matkailun ansiosta kaikille riittää asiakkaita.
Noin 3000 asukkaan Ivalossa on kylän väkilukuun suhteutettuna todella hyvä valikoima päivittäistavarakauppoja. Kaksi isoa marketia sekä yksi pienempi ruokakauppa takaavat monipuolisen valikoiman päivittäis- ja käyttötavaraa.
Ilman matkailijoita asiakkaita ei kuitenkaan riittäisi kaikille kolmelle kaupalle. Paras sesonki on kesällä, jolloin isojen markettien henkilöstön määrä lähes tuplaantuu. Saariselän tunturikeskuksen ansiosta asiakkaita riittää myös talvella. Todella hiljaisia kuukausia ovat nykyisin enää touko- ja lokakuu, jolloin kauppojen käytävillä näkyy enimmäkseen paikallisia asukkaita.
Murukahvia ja Marabouta
Suomen pohjoisin K-Supermarket Ivalo sijaitsee keskellä kylää, aivan päätien vieressä. Kari Lohiniva on toiminut kauppiaana jo parikymmentä vuotta ja seurannut läheltä, kuinka päivittäistavarakaupan ala on kehittynyt vuosien mittaan.
– Se on muuttunut todella paljon ja parempaan suuntaan koko ajan. Kylä ei olisi tällainen ilman matkailua, niin moneen taloon leipä tulee matkailusta, joko suoraan tai välillisesti, hän toteaa.
Kaksi vuotta sitten K-Supermarketiksi laajentuneessa kaupassa tehtiin rohkea päätös. Tuotevalikoimassa keskityttiin päivittäistavaraan, joka muodostaa nyt 90 prosenttia koko valikoimasta. Tavaran tuoreus taataan hyvällä kiertonopeudella. Kuormia tulee joka päivä, myös sunnuntaina.
– Ilman matkailijoita tämä ei olisi mahdollista. Keskon autot eivät ajaisi niin usein, jos ne eivät olisi täysiä. Päinvastoin ajoja on jouduttu lisäämään koko ajan.
Matkailijoiden vaikutus näkyy selvästi tuotevalikoimassa. K-Supermarketin valikoima on laaja, koska siinä pyritään huomioimaan eri kansallisuuksien kulutustottumukset. Lohiniva kertoo seuraavansa tarkkaan matkailijoiden ostoskäyttäytymistä, minkä lisäksi hän saa tietoa eri maiden kulutustottumuksista kollegoiltaan sekä suoraan matkanjärjestäjiltä.
– Matkanjärjestävät tuntevat omien kohdemaidensa asiakkaat ja esittävät meille toiveita, mitä tuotteita he haluaisivat valikoimaan. Heillekin on tärkeää, että asiakas saa kokonaisvaltaisen kokemuksen.
Venäläiset muodostavat tärkeän asiakasryhmän K-Supermarketille. He ovat matkailijoista isoin ostava ryhmä ja myös heidän kulutustottumuksiaan seurataan tarkasti.
– Heidän ansiosta olemme koko Suomen kovin Marabou-suklaalevyjen myyjä. Pienimmät K-Supermarketit saattavat myydä pari lavaa vuodessa, kun me myymme pari sataa lavaa vuodessa. Suklaan lisäksi venäläiset ostavat isoja määriä murukahvia.
Lohinivan mukaan matkailu tuo K-Supermarket Ivalon myynnistä melkein 40 prosenttia, kun siihen lasketaan mukaan myös venäläiset ja norjalaiset. Ivalo onkin hänen mielestään yksi Suomen parhaimpia kauppapaikkoja.
– Yleensä matkailukohteissa sesonki on joko kesällä tai talvella, mutta täällä Ivalossa se on lähes koko ajan. Ja mitä enemmän meillä on täällä yrityksiä ja yrittäjiä, sitä parempi. Silloin sekä paikallinen että matkailija löytää varmasti etsimänsä.
Kuin pieni Prisma
Matkailijoiden suuri määrä näkyy selvästi myös S-market Vaskoolin valikoimissa. Päivittäistavaroiden lisäksi tuotevalikoimasta löytyy laaja valikoima kodin käyttötavaraa.
– Retkeily ja kalastus on todella merkittävä osa tuotevalikoimaamme ja varsinkin laajasta kalastusosiostamme olemme saaneet paljon kiitosta asiakkailta. Meillä on myös todella laaja valikoima pukeutumistuotteita. Olemme kuin pieni Prisma, toteaa S-market Vaskoolin kauppias Henry Kesti .
25 vuotta S-ryhmällä töissä ollut Kesti tuntee myös ulkomaisten asiakkaiden ostostottumukset. Muun muassa venäläiset asiakkaat ovat tuttu näky kaupan käytävillä ja he muodostavatkin suurimman yksittäisen tax free -ostoksia tekevän asiakasryhmän.
– Heitä varten ei tilata tuotteita, jotka eivät kuuluisi kaupan normaaliin valikoimaan, mutta tiettyjä tuotteita tilataan normaalia isompia määriä. Sellaisia ovat esimerkiksi pikakahvi, suklaa ja pesuaineet.
S-market Vaskooli toimii myös tax free -ostosten palautuspisteenä. EU:n ulkopuolelta tulevien matkailijoiden ei tarvitse maksaa ostoksistaan arvonlisäveroa, kun he vievät ostoksensa sinetöityinä ja käyttämättöminä pois Suomen alueelta. S-market maksaa palautuksen myös muissa liikkeissä tehdyistä tax free -ostoksista.
Kestin mukaan venäläisten ostosmatkailu oli suurimmillaan vuosina 2013 ja 2014, mutta sen jälkeen tulivat Venäjän vastaiset pakotteet ja ruplan kurssi heikentyi. Mutta vaikka venäläisten määrä väheni, kokonaismyynti ei juurikaan laskenut.
– Venäläisten kohdalla sattunut pudotus on saatu paikattua aasialaisten matkailijoiden käyttämällä rahalla. Siitä suuri kiitos kunnan tekemälle työlle matkailun suhteen samoin kuin paikallisille matkailuyrittäjille, jotka ovat panostaneet markkinointiin ja tuoneet kuntaa esille, Kesti toteaa.
S-market Vaskooli panostaa laajan valikoimansa lisäksi monipuolisiin palveluihin. Asiakkaita palvelevat samoissa tiloissa S-pankki, Posti, Alko sekä ABC-automaattiasema.
Pieni mutta ketterä
Lokakuun alussa Ivalon kolmas ruokakauppa sai uuden kauppiaan. Petsamontien K-market erottuu Ivalon kahdesta muusta päivittäistavarakaupasta pienellä koollaan. Tuore kauppias Jeremias Juopperi näkee siinä selvän kilpailuedun.
– Pienuus on meidän vahvuutemme, koska me olemme nopean oston paikka. Jos ei tarvitse ostaa ruokaa viikoksi koko perheelle eikä halua lähteä isoon marketiin, ostokset voi tehdä ketterästi meillä, hän toteaa.
Koska kauppa oli edellisen kauppiaan jäljiltä siistissä kunnossa, Juopperin ei ole tarvinnut tehdä isoja remontteja. Sen sijaan hän on seurannut mielenkiinnolla asiakkaidensa ostostapoja. Hän on muun muassa huomannut, että monet asiakkaat pistäytyvät kaupassa tekemässä täydennysostoksia tai piipahtavat aamulla ostamassa lounaan matkalla töihin.
Juopperi aikookin muokata kauppansa valikoimaa entistä paremmin palvelemaan asiakkaidensa tarpeita. Hän kertoo, että myös asiakkaiden toiveita pyritään toteuttamaan mahdollisuuksien mukaan ja uutuuksia otetaan koko ajan mukaan valikoimaan.
Vaikka matkailijat muodostavat vain pienen osan K-Marketin asiakaskunnasta, Juopperi näkee matkailun kasvun tärkeänä asiana Ivalon kehityksen kannalta.
– Matkailu kasvaa, sitä myöten tarvitaan lisää työvoimaa ja siitä hyötyvät myös paikalliset kauppiaat, hän toteaa.
Matkailu kasvaa, sitä myöten tarvitaan lisää työvoimaa ja siitä hyötyvät myös paikalliset kauppiaat. Jeremias Juopperi