Paikallisuutiset

Hilla Groupin muutosneuvottelut päättyivät – kaupunki- ja matkailulehdet ilmestyvät jatkossa harvemmin

Hilla Groupin muutosneuvottelut ovat päättyneet. Kuva: Jukka Lehojärvi

Hilla Group Oyj:n muutosneuvotteluiden seurauksena kaupunki- ja matkailumedioiden ilmestymispäiviä vähennetään ja yhdeksän henkilön työsuhde päättyy.

Neuvottelut koskivat kaupunkimedioita Kokkola-lehti, Pietarsaaren Sanomat, Kalajaska ja Koti-Kajaani sekä matkailumedioita LeviNyt!, Saariselän Sanomat ja Vuokatti News. Osa näistä ilmestyy ensi vuonna painettuna lehtenä nykyistä harvemmin.

– Ilmaisjakelulehdillä on ollut hyvin vaikeaa viime vuosina. Tavoitteena on kuitenkin säilyttää vahvat brändit. Painetun lehden ilmestymispäivien vähentäminen mahdollistaa toiminnan jatkuvuuden ja yritys- ja kuluttaja-asiakkaiden palvelemisen myös tulevaisuudessa, Hillan julkaisut -yksikön liiketoimintajohtaja Mikko Kallio sanoo.

Hillan tilattavista medioista muutosneuvottelut koskivat Kainuussa ilmestyviä maakuntamedia Kainuun Sanomia sekä paikallismediakolmikkoa Sotkamo-lehteä, Kuhmolaista ja Ylä-Kainuuta. Paikallismedioiden toiminta jatkuu ennallaan. Kainuun Sanomissa sisällöntuotanto keskittyy aiempaa tiukemmin paikalliseen uutisointiin. Painetun lehden ilmestymispäiviin ei tule muutoksia.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Maakuntamedialla on Kainuussa vahva rooli ja pitkä historia. Jotta media olisi elinvoimainen tulevaisuudessakin, pyrimme nyt keskittämään kaikki voimat siihen, mikä on tärkeintä eli alueelliseen ja paikalliseen uutisointiin, sanoo Kainuun Sanomien päätoimittaja Päivi Bisi.

Muutosneuvottelun seurauksena toteutuvat henkilöstövähennykset kohdistuvat useiden medioiden toimituksiin sekä yhtiön keskitettyyn taittotiimiin.

– Neuvotteluiden aikana löydettiin yhdessä työntekijöiden kanssa monia hyviä ratkaisuja, joiden avulla pystyimme pienentämään tuotteisiin ja tiimeihin kohdistuvia vähennyksiä. Osallistimme myös lukijoita tuoteuudistusten suunnitteluun Kainuussa, Kallio toteaa.

Neuvotteluiden perusteena oli Kainuun medioiden sekä kaupunki- ja matkailumedioiden heikentynyt kannattavuus. Kannattavuutta on laskenut muun muassa ilmoitusmyynnin negatiivinen kehitys, sanomalehtien levikkien lasku ja materiaalikustannusten nousu. Kaupunki- ja matkailumedioiden painotuotteet ovat ilmaisjakelulehtiä, joita jaetaan maksutta ilmestymisalueella.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Hilla Group -konsernin tulos painui vuoden ensimmäisellä puoliskolla puoli miljoonaa euroa tappiolle, vaikka konserni paransi selvästi tulostaan edelliseen vuoteen verrattuna. Muutosneuvotteluiden päätösten taloudellinen vaikutus on noin 1,2 miljoona euroa.

Ilmoita asiavirheestä