Paikallisuutiset

Haasteet Lapin vaellusmatkailun kehittymiselle on tunnistettu – Lapland Trails -konsepti nostaisi Lapin reitit maailmankartalle

Lapin polku -esiselvityshankkeessa tutkittiin mahdollisuuksia Santiago de Compostela -tyylisen vaellusreitin kehittämisestä Lappiin, Sodankylän, Inarin, Utsjoen, Enontekiön ja Kittilän kuntien alueelle.

Suunnittelun päätavoitteena oli suunnitella Sodankylän, Inarin, Utsjoen, Enontekiön ja Kittilän kuntien alueelle Lapin polku -niminen, noin 1000 kilometrin pituinen palvelusta-palveluun -kesäretkeilyreitti. Tavoitteena oli, että reitti olisi kuljettavissa lumettomaan aikaan kävellen 5-6 kilon päivärepulla tai pyöräillen erittäin kevyellä kuormalla ilman leiriytymisvarusteita.

Lapland Trails -konseptiehdotus keräisi tiedot Lapin ykkösvaellusreiteistä yhteen paikkaan ja uudet kuljetus- ja ruokalaatikkopalvelut mahdollistaisivat olemassa olevien reittien linkittämisen toisiinsa saumattomasti jopa useiden viikkojen matkailutuotteiksi.

Santiago de Compostela -tyyliset vaellusreitistöt tarjoavat vaeltajalle historiaa, luontoelämyksiä ja kulkemisen helppoutta Keski- ja Etelä-Euroopassa. Usein reitit ovat kuljettavissa ilman telttaa, makuualustaa ja ruoanlaittovarusteita, sillä reitit seurailevat vanhoja pyhiinvaellusreittejä luostarista ja kylästä toiseen.

Suomen vaelluskulttuuri perustuu pitkälle omavaraisuuteen laajasta retkeilyrakenteiden verkostosta huolimatta, eikä Suomessa ole ruoka- ja yöpymispalveluita tarjoavia erämaatupia olleenkaan. Lapin polku -esiselvityshankkeessa tutkittiin, olisiko kansainvälisesti vetovoimaisen palvelusta palveluun -vaellusreitin kehittäminen mahdollista myös Lapin alueelle.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Lapin polku -reitin idea oli erinomainen, sillä laadukkaista palveluista ollaan nykyään valmiita maksamaan ja vastaavaa tuotetta ei arktisella alueella ole. Reittisuunnittelu kuitenkin osoitti, ettei Lapin kiertävä palvelusta palveluun -vaellusreitti ole mahdollinen laajojen palvelukatveiden ja suojelualueiden hoito- ja käyttösuunnitelmien sääntöjen vuoksi, kertoo hankkeen reittisuunnittelutyötä toteuttamassa ollut Taneli Roininen.

Löydös pakotti hankkeen tutkimaan laajemmin, miten Lapin alueen vaellusmatkailua voitaisiin kehittää, vaikka uusien pitkien reittien ja erityisesti yhtenäisen palvelusta palveluun -reitin kehittäminen onkin mahdotonta. Pohdinnan tuloksena syntyi idea Lapland Trails -konseptista.

– Kansainvälisten vaeltajien on tällä hetkellä lähes mahdoton löytää tietoa Lapin vaellusmahdollisuuksista ja vaikka meillä onkin useita ainutlaatuisia reittejä, niin niiden yhdistäminen pidemmäksi tuotteeksi on haastavaa, kertoo Sodankylän kunnan matkailukoordinaattori Marjo Harjula.

– Tietysti pitää miettiä myös, miten yrityselämä näistä vaeltajista hyötyisi, Harjula jatkaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Lapland Trails -reitistöä palveluineen. Reitti yhdistyisi myös Kalottireittiin, joka kulkee Ruotsin ja Norjan puolella. Kalottireitille tullaan vaeltamaan eri puolilta maailmaa. Lapland Trailsin yhdistäminen Kalottireittiin voisi tuoda reitille matkailijoita myös maailmalta.

Lapland Trails -konseptin ideana olisi kerätä Lapin huippureitit yhden brändin alle ja laadukkaat reittitiedot yhdelle nettisivulle. Lapin polku -esiselvityshanke nosti tarpeita yhdenmukaistaa Lapin reittien löydettävyyttä, opasteita ja palveluita yhdeksi laadukkaaksi kokonaisuudeksi.

Vaikka jokaisella alueella on oma teemansa, erityispiirteensä ja huippukohteensa, niitä voitaisiin markkinoida yhteisen Lapland Trails -konseptin alla. Samalla suunniteltaisiin tarvittavat kuljetus- ja ruokalaatikkopalvelut niin, että siirtyminen reitiltä toiselle on jouhevaa ja vaeltaminen pysyisi kevyenä.

– Lapista on mahdollista tehdä yksi maailman tunnetuimpia vaelluskohteita, Roininen jatkaa

Allegra Nordics toteutti Lapin polku -esiselvityshankkeessa kohderyhmä-, asiakasryhmä- ja markkina-analyysin, jonka tulokset vahvistivat käsityksen, että tuotteistetuilla, pitkillä vaellusreiteillä on kysyntää etenkin Keski-Euroopan markkinoilla.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Tuotteen täytyy olla kunnossa, informaatiota saatavilla sekä palveluita helposti ostettavissa, jotta kansainvälinen asiakas on valmis tulemaan alueelle, kertoo Aapo Lappalainen Allegra Nordicsilta.

Ilmoita asiavirheestä