Ihmiset
Frozen Ring halusi tehdä kartingista elämyksen ja onnistui – Jopa niin hyvin, että Tomi Mettälää pyydettiin tekemään jäärata myös Saudi-Arabiaan
Tässä juttusarjassa Saariselän alueen asukkaat ja yrittäjät kertovat tarinansa ja muistelevat menneitä aikoja. Juttusarja tuotetaan yhteistyössä Saariselän kyläyhdistyksen kanssa.
Jääkarting ei ehkä ole perinteinen Lapin loman aktiviteetti, mutta Saariselällä se on noussut yhdeksi monista vetonauloista. Alkava talvi on Frozen Ring Ice Kartingille jo kuudes.
Mutta miten Saariselälle syntyi 570 metriä pitkä, 11 mutkaa ja 12 metriä korkeuseroa sisältävä jääkartingrata? Sattuman kautta, aloittaa vastauksensa Ringconcierge Oy:n yrittäjä Tomi Mettälä.
Hän on kotoisin Kuusankoskelta aivan Kymiringin tontin reunalta. Alun perin hän lähti virittelemään moottoriurheiluun liittyvää yritystoimintaa sinne, mutta kuten Kymiringin taivalta edes otsikkotasolla seuranneet tietävät, matkassa on ollut enemmän mutkia kuin itse radalla.
Matkailu- ja myös rakennusalan töidensä vuoksi Tomi on viettänyt paljon aikaa Lapissa. Saariselälle hän tuli mukaan Jávri Lodgen saneeraukseen ja jäi sille tielle. Vähitellen omaan intohimoon eli moottoriurheiluun liittyvä yritystoiminta tuli mukaan kuvioihin.
– Lähdimme entisen yhtiökumppanin kanssa katsomaan moottorikelkkaa. Sitä emme ostaneet, mutta sillä reissulla ostimme kymmenen kartingautoa. Emme tienneet yhtään, mitä niillä teemme. Meillä ei ollut tonttia, rataa saati ympäristölupaa. Kesti kaksi vuotta ennen kuin pääsimme edes tekemään rataa.
Viime kesänä Tomi osti yrityksen kokonaan itselleen, kun yhtiökumppanin elämäntilanne ei enää mahdollistanut hektistä yrittäjyyttä.
Katso video:
Video: Frozen Ring Ice Circuit
Tällä hetkellä yrityksellä on 26 kartingautoa, jotka on rakennettu täysin uusiksi jääkartingia ajatellen.
Autoissa on muun muassa tehokkaat 390 kuution moottorit sekä varta vasten jääkartingiin kehitetystä kumiseoksesta tehdyt nastarenkaat.
– Alusta asti oli selvää, että mitä ikinä tehdään, se on täysin erilaista kuin mitä kukaan on ennen tehnyt - ja tehty viimeisen päälle. Halusimme tehdä kartingista elämyksen, jotain muuta kuin ympyrän ajaminen asfaltilla.
Pieniin yksityiskohtiin panostamisesta hyvä esimerkki on, että ajohaalareihin on ommeltu palosuojattuja kohtia paikkoihin, jossa niitä tarvitaan - kuten siihen kohtaan, joka autosta noustessa usein osuu kuumaan pakoputkeen.
Talvikausi Frozen Ringillä on tavoitteena aloittaa marraskuun puolivälissä. Talvikaudeksi yritys työllistää 8–9 moottoriurheilun ystävää.
– Me emme lunta tarvitse, mutta pakkasta tarvitaan, että jää saadaan tehtyä.
Pieniä parannuksia toimintaan tehdään vuosittain. Tämän vuoden yksi uutuuksista on lisäpalveluna myytävä action-kamera, jolla omasta ajostaan saa tekoälyn valmiiksi editoiman videon omaan sähköpostiinsa.
– Sellaista ei ole Suomessa vielä kellään, mutta kohta se on kaikilla, Tomi uskoo.
Radalla käyneistä kenties nimekkäin on ollut yksi maailman parhaista jalkapallovalmentajista, espanjalainen Pep Guardiola. Radan hall of famesta löytyy myös lukuisten formula-, ralli- ja MotoGP-kuljettajien nimmareita.
Kahtena edellisenä keväänä radalla on järjestetty kutsukilpailu Frozen Ring Drift Challenge, joka on tuonut radalle driftingin maailman huippuja – ja alueelle valtavasti tunnettuutta.
Kevään 2024 tapahtuman aikaan Frozen Ringin some-tilit tavoittivat yli 1,5 miljoonaa uniikkia kävijää. Tapahtuma on ohjelmassa taas ensi keväänä.
Tomi Mettälän koti on ja pysyy Saariselällä, mutta yritys saattaa lähivuosina laajentaa muuallekin.
– Konsepti on osoittanut toimivuutensa ja sen voisi kloonata johonkin muuhunkin tunturikeskukseen. Sitä en vielä kerro, olisiko se Suomeen vai johonkin muuhun Pohjoismaahan, Tomi vihjailee.
Päävoiton tuova lottokuponki oli jo kädessä, mutta se jäi vielä lunastamatta
Viime kesänä Saariselän jääkarting oli lähellä laajentua Saudi-Arabiaan. Eräällä energiajuomajätillä oli alkamassa kahden kuukauden tapahtuma Riadin bulevardilla ja he halusivat Tomi Mettälän tekemään sinne jääkartingradan muutaman päivän varoajalla.
Tomi laski rahdin, jäähdytyslaitevuokran ja muut kustannukset sekä oman vaivanpalkkansa - ja lisäsi lopuksi tarjouksensa perään vielä yhden nollan. Hinta sopi järjestäjälle ja Tomi lensi Saudi-Arabiaan.
– Kaluston kuljetus oli hankala järjestää, kun sotien vuoksi moni reitti oli poissa käytöstä. Laskimme, että jos kaikki lento-, laiva- ja maakuljetukset onnistuvat täysin suunnitellusti, silloin kaikki ehtii perille, mutta yhtään yllätystä ei saa tulla. Ilman lämpötila oli 45 ja asfaltin 80 astetta, eikä varjoa ollut missään. Jalkapohjia poltti sandaalien läpi, Tomi kertaa.
Olosuhteet olivat siis lievästi sanoen vaikeat jääradan tekoon, mutta ne olisivat olleet selätettävissä. Suomen suurlähettilään kanssa keskusteltuaan Tomin oli kuitenkin nostettava kädet ylös ja todettava, että riskit aikataulun suhteen ovat liian suuret. Ja kun hän ei voinut olla varma, että lupaukset laadusta voisi varmasti lunastaa, hankkeesta on pakko luopua.
– Siinä oli seitsemän oikein -lottokuponki kädessä ja piti miettiä, lunastaako sen. Nyt jätettiin lunastamatta ja järjestäjä sanoi arvostavansa, kun emme tulleet vain ottamaan rahoja pois. Uskotaan, että tämä poikii jotain muuta tulevaisuudessa.
Tomi Mettälä
45-vuotias yrittäjä.
Kotoisin Kuusankoskelta, asunut pian kymmenen vuotta Saariselällä.
Perheeseen kuuluu vaimo, yksi lapsi sekä saksanpaimenkoira Sheriffi.
Pyörittää Ringconcierge Oy:ta, joka on erikoistunut moottoriurheilun ympärillä tapahtuvaan matkailuun. Näkyvin toiminto on Frozen Ring Ice Karting -jääkartingrata.
Lisäksi järjestää tapahtumia muun muassa auto- ja rengasteollisuudelle UTAC:n Ivalon tiluksilla, erilaisia ajoelämyksiä omilla ralliautoillaan sekä muita sekä moottoriurheilupainotteisia luksusmatkakokonaisuuksia.
Haaveena olisi löytää aikaa harrastuksille. Tällä hetkellä ehtii harrastaa lähinnä driftingin seuraamista.
Motto: ”Jos unelmat eivät pelota, ne ovat liian pieniä.”