Kotimaa

Joulupukki ja revontulet pitävät pintansa matkailuaiheisissa nettihauissa

Hakutrendit kertovat kesän ja luonnon kiinnostavuudesta.

Revontulet jatkavat edelleen Suomen matkailua koskevien hakusanojen kärjessä. Kuva: Janne Pussila

Suomen matkailu herättää yhä enemmän kiinnostusta kansainvälisesti. Suomea koskevat matkailuaiheiset nettihaut kasvoivat Ruotsia, Norjaa ja Tanskaa nopeammin, vaikka määrät ovat kokonaisuudessaan vielä pienempiä.

Huomattavaa kasvua on tullut yleisistä matkailuaiheisista hauista sekä hotellihauista. Hakusanat, jotka liittyvät talvimatkailuun, kuten revontulet ja joulupukki, ovat edelleen suosittuja, mutta myös kesään liittyvät hakutermit, kuten järvet, saaret ja yötön yö, kasvattavat suosiotaan. Tämä kertoo Suomen aseman ympärivuotisena matkailukohteena vahvistuvan.

– Hakusanat pysyvät melko samoina vuodesta toiseen, ja kausivaihtelut näkyvät erityisesti talvi- ja kesäaktiviteettien suosion vaihtelussa. Olemme jo lyöneet läpi talvisesongissa. Nyt tavoitteenamme on yhdessä yrityskumppaneidemme kanssa kasvattaa kesäisen Suomen tunnettuutta ja kiinnostusta matkakohteena, Visit Finlandin kansainvälisen markkinoinnin johtaja Heli Jimenez kommentoi.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Huhti-kesäkuun internetin hakudata paljastaa tietoa myös Visit Finlandin tärkeimmistä kohdemarkkinoista. Kaukomarkkinoilla, kuten Yhdysvalloissa ja Intiassa, hakujen määrät ovat nousseet huomattavasti, kun taas perinteiset Euroopan markkinat osoittavat maltillisempaa kasvua.

Eniten Suomea koskevia matkailuaiheisia nettihakuja tehtiin Yhdysvalloista, Japanista ja Saksasta huhti-kesäkuussa 2024.

Vuoden 2024 toisella neljänneksellä Yhdysvallat nousi ensimmäistä kertaa Suomen matkailusta tehtyjen hakujen määrässä ohi Japanin. Yhdysvalloista tehtiin 178 000 hakua, ja haut kasvoivat 22 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Myös Japani, Kanada ja Intia ovat vahvassa kasvussa, mikä viittaa lisääntyvään kiinnostukseen Suomeen matkailukohteena erityisesti kaukomarkkinoilla.

Vaikka eurooppalaiset markkinat, kuten Saksa ja Iso-Britannia, ovat säilyttäneet vahvan kiinnostuksen Suomea kohtaan, niiden kasvu on ollut huomattavasti maltillisempaa verrattuna kasvumarkkinoihin. Saksa on säilyttänyt asemansa yhtenä suurimmista hakijamaista, mutta kasvu jäi vain kolmeen prosenttiin. Samaan aikaan lähimarkkinoilla, kuten Ruotsissa ja Virossa, hakujen määrä on laskenut.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Suurin osa ihmisistä aloittaa matkojen suunnittelun ja varaamisen etsimällä tietoa verkosta ja digitaaliset hakukoneet ovat keskeinen kanava asiakkaiden houkuttelemiseen. Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, että kasvua tapahtuu juuri niillä kohdemarkkinoilla, joilla toteutamme aktiivisia markkinointitoimenpiteitä, Jimenez kertoo.

Ilmoita asiavirheestä