Urheilu
Katso video ja vauhdikkaat kuvat: Autourheilun maailman huiput kokoontuivat Saariselälle pitämään hauskaa – "Tuonne on pakko päästä”
Lauantaina ajettavassa Frozen Ring Drift Challengessa ammattikuljettajat ottavat toisistaan mittaa kartingautolla jäällä. Vaikka päätavoite on rentoutuminen, kilpakuljettaja on kypärän päähän laittaessaan aina kilpakuljettaja.
Katso video:
Helppoahan tämä olikin. Paljon helpompaa vetää kylki edellä kuin ajaa suoraan.
Näin jutteli Saariselän Frozen Ringin reunamilla latvialainen drifting-ammattilainen Edgars Krogeris. Hän on yksi 32:sta Saariselälle Frozen Ring Drift Challenge -kutsukilpailuun driftaamaan tulleista lajinsa kärkinimistä.
Ensimmäistä kertaa Latvian miehen alla oli drifting-kilpailussa kartingauto. Ja ensimmäistä kertaa hän ajoi sillä jäällä.
– Olen ajanut kartingia vain kesällä enkä osannut kuvitella, miten näillä voi driftata, mutta se on helpompaa kuin kuvittelin. Aivan hullua, Krogeris nauroi kesken perjantain harjoitusten.
Hän oli aiemmin käynyt Rovaniemellä, mutta Saariselkä oli Riiassa asuvalle kilpakuljettajalle uusi kokemus.
– Pääsin ensimmäistä kertaa ajamaan jääkartingia sekä moottorikelkkailemaan. Sain tehtyä asioita ”bucket listiltani”.
Kalle Rovanperän kakkoslajinakin tunnettu drifting lienee tällä hetkellä maailman eniten kasvava moottoriurheilulaji. Esimerkiksi viime vuoden Drift Masters European Championshipin finaalia Puolassa kokoontui katsomaan 55 000 ihmistä.
Saariselän kuljettajista monet ajavat kyseistä sarjaa tulevalla kaudella.
Frozen Ringillä driftattiin kilpaa ensimmäisen kerran viime vuonna. Silloin kilpailijakaarti koottiin kasaan nopealla aikataululla pääosin paikallisista kilpailijoista.
Tällä kertaa viivalle on kutsuttu 32 kilpailijaa ympäri maailman. Kotimaisten kuljettajien lisäksi mukana on kuljettajia muun muassa Yhdysvalloista, Argentiinasta, Puolasta, Italiasta, Unkarista ja Norjasta.
Joukkoon mahtuu drifting-ammattilaisten lisäksi NASCAR- ja snowcross-kuljettajia.
Järjestäjiin kuuluvan Tomi Mettälän mukaan kuljettajat suhtautuivat kutsuihinsa hyvin lämpimästi.
– Lapin eksotiikka kiinnostaa. Tämä on sellainen yhtälö, joka ei tule kenelläkään mieleen: yhdistetään jääkarting ja driftaus. Tämä on kuljettajille mukava yhteen kokoontuminen ja mahdollisuus hengähtää ennen kilpailukauden alkua.
Kilpailijat saapuivat paikkakunnalle omalla kustannuksellaan, mutta sen jälkeen, kun lentokoneen renkaat osuivat Ivalon lentokentän maahan, järjestävä taho yhteistyökumppaneineen otti loput hoitaakseen.
Mukaan lukien majoituksen, moottorikelkkasafarin ja helikopterilennätyksen.
Ja hauskaa on ollut, vakuuttavat kotimaiset driftingin kärkinimet Niko Peltola Turusta ja Ville Kaukonen Vaasasta. Heillä olisi ollut hommaa kotitallillakin, mutta...
– Näin kuvia viime vuoden tapahtumasta ja totesin, että tuonne on pakko päästä. Rakentelukausi on tosi tiukalla ja ensimmäiset promot ennen kautta ovat ensi viikonloppuna, mutta tämä on niin huikea juttu, että pakko oli saada aikataulutettua, Peltola hehkutti.
– Tiimi siellä rakentaa autoa, viikon päästä ollaan American Car Show’ssa. Unettomia öitä oli ennen tätä ja varmaan tämän jälkeenkin, mutta nyt nautitaan, Kaukonen täydensi.
Peltola kilpailee tulevalla kaudella Finnish Drifting Series -sarjassa. Kaukonen kilpailee SM-sarjassa ja juontaa FDS-sarjan kilpailut.
Jääkarting oli ammattikuljettajille uusi tuttavuus, mutta ensituntuma oli todella positiivinen.
– Ajattelin, etteivät siinä kääntyisi pyörät kuin kesän kilpa-autoissa, mutta kyllä ne kääntyvät. On siinä jopa sellaista drifting-auton tuntua. Tämä rata se vasta on ihan huikea, kun tähän on isolla vaivalla tehty tällainen kymmenen metrin ”bänkki”, Niko Peltola kehui.
Vaivaa todella oli nähty. Kilpailua edeltävinä kuukausina Frozen Ringille on rakennettu erillinen drifting-osuus, mikä oli useamman kuukauden urakka.
Tomi Mettälä kuvailee rataprofiilia haastavaksi mutta ajettavaksi.
– Meillä on vähintäänkin Napapiirin paras jääkartingrata.
Frozen Ring Drift Challengessa säännöt ovat hyvin lähellä tavallisten drifting-kilpailujen sääntöjä. Tommi Revonniemi kilpailun tuomaristosta kertoo, että myös jäällä kriteerit ovat kulma, nopeus ja ajolinja. Viimeksi mainitulla on hieman muita suurempi painoarvo.
– Tarkoitus on ajaa kaikki mutkat tavoitelinjaa myöten mahdollisimman suuressa luistokulmassa ja osua jokaiseen boksiin (spraymaalilla lumeen merkitty alue, jonka kautta täytyy ajaa). Virheistä vähennetään pisteitä. Jos auto oikenee, suoritus hylätään, Revonniemi taustoittaa.
– Taatusti hauskaa kaikille, kun alla on erikoinen kalusto. Taso tulee olemaan kova, tuomari uskoi.
Kuljettajat nauttivat Lapin eksotiikan lisäksi myös uusiin naamoihin tutustumisesta.
Ville Kaukosella ja Niko Peltolalla ainakin oli ollut hauskaa jo ennen varsinaisia kisoja.
– Eilen vietiin amerikkalainen kaveri ensimmäistä kertaa saunaan. Oli hän vähän ihmeissään, mutta hyviä uusia kokemuksia tuli. Järjestäjä on hyvin hoitanut aktiviteetteja väliajoillekin, Kaukonen kehui.
Pääasia oli hauskanpito ja rentoutuminen. Voitto ei ollut miesten tavoite. Päätavoite ainakaan...
– Kyllä sen huomaa, kun kaikki ollaan kilpakuljettajia ja vedetään kypärät päähän, tietynlaiset elkeet tulevat esiin, Peltola naurahti.
Perinteisestä kilpailusta Frozen Ring Drift Challengen kohdalla ei siis vielä voida puhua, mutta sellainen siitä on tarkoitus tehdä.
– Ensi vuonna isommin ja paremmin, Tomi Mettälä asettaa tavoitteeksi.