Paikallisuutiset

Lapin kunnat toivottivat lähes 2 800 uutta asukastaan tervetulleiksi erilaisilla tervetulopaketeilla

15 Lapin kuntaa oli mukana House of Laplandin ja kuntien yhteisessä, huhtikuusta vuoden loppuun kestäneessä Tervetuloa Lappiin -kampanjassa.

Tervetuloa Lappiin -kampanjan tarkoituksena oli tehdä Lappia tunnetuksi asuinpaikkana ja rohkaista muuttamisesta kiinnostuneita ihmisiä tekemään loikka pohjoiseen. Monet kunnat huomioivat myös esimerkiksi sesonkitöiden perässä Lappiin väliaikaisesti muuttaneet.

Huhtikuussa käynnistyneen kampanjan aikana ilmoittautuneita tuli yhteensä 2747. Kampanjassa oikeutettuja paketteihin olivat vuosina 2018 ja 2019 Lapin kuntiin muuttaneet henkilöt. Paketteihin ja mukana olleisiin kuntiin voi tutustua Tervetuloa Lappiin -kampanjasivulla.

Kokonaisuudessaan kampanja tavoitti sosiaalisen median kautta 970 000 ihmistä ja kampanjasivustoilla vieraili noin 25 000 kävijää.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Olemme todella tyytyväisiä kampanjaan onnistumiseen. Yksittäinen tervetulopaketti tuskin vaikuttaa muuttopäätökseen ratkaisevasti, mutta se vahvistaa osaltaan Lapin brändiä asuinpaikkana. Kampanja on mahdollistanut kunnille uuden tavan toivottaa uudet asukkaat tervetulleeksi kuntaan ja profiloitua haluamallaan tavalla. Meille kampanja on puolestaan tarjonnut yhden tavan mitata Lapin yhteisen osaajamarkkinoinnin tuloksellisuutta, House of Laplandin toimitusjohtaja Sanna Tarssanen sanoo.

Lappi kiinnostaa ihmisiä

Lapin vetovoima on kovassa nosteessa matkailun lisäksi myös asuinpaikkana. Vuonna 2018 Lappiin muutti ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin enemmän ihmisiä kuin Lapista pois.

– Yhteydenottoja satelee meille niin Suomesta kuin ulkomailtakin paljon. Toiset olisivat muuttamassa koko perheen voimin ja ovat kiinnostuneita alueen tonttitarjonnasta. Toiset taas ovat olleet sesonkitöissä täällä, haluaisivat asettua tänne asumaan ja kaipaavat apuja esimerkiksi ympärivuotisen työpaikan löytämisessä. Muonion maailman puhtain ilma, luonto, rauhallisuus ja turvallisuus, bisnespotentiaali, hyvä koulutus- ja työtarjonta sekä monipuoliset vapaa-ajanviettomahdollisuudet ovat meidän vetovoimatekijöitä mitä tulee uusiin muuttajiin, Muonion Kylä-Kaila toteaa tiivistäen samalla pitkälti myös koko muun Lapin vetovoimatekijät.

House of Lapland jatkaa Lapin markkinointia asuinpaikkana myös tänä vuonna. Lapin osaajamarkkinoinnin sisältöihin voi tutustua muun muassa Lapland.fi:n suomenkielisten ja englanninkielisten sivustojen kautta sekä Mun Lapin sosiaalisen median kanavissa (Facebook / Instagram).

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Lappi asuinpaikkana kiinnostaa ja meihin liitettävät mielikuvat ovat positiivisia eritysesti asuinympäristön ja harrastusmahdollisuuksien suhteen. Valitettavasti muuton esteeksi muodostuu kuitenkin mielikuva työmarkkinoiden kapeudesta tai asuntopulasta. Todellisuudessa meillä on kuitenkin työvoimapulaa useilla aloilla teollisuudesta logistiikkaan ja hoiva-alaan. Yhteisessä markkinoinnissa onkin tärkeää näiden mielikuvien muuttamiseen, jotta yhä useampi henkilö voisi toteuttaa unelmansa Lappiin muutosta, House of Laplandin Tarssanen sanoo.

Ilmoita asiavirheestä