Paikallisuutiset

Utsjoki uudisti matkailubrändinsä yhdessä paikallisyhteisön kanssa

Suomen pohjoisimman kunnan Utsjoen matkailuelinkeino koki romahduksen vuonna 2017 säädetyn Tenojoen kalastussäännön myötä. Uusien matkailullisten vahvuuksien löytämiseksi aloitettiin työ, jota on tehty tiiviissä yhteistyössä paikallisten yrittäjien kanssa yli elinkeinorajojen. Utsjoen uudistunut matkailubrändi viestiikin nyt alueensa ainutlaatuisuudesta sekä kotimaisille että kansainvälisille matkailijoille kolmen teeman kautta, joita ovat villi, hiljaisuus ja perinne.

Utsjoella matkailu on vuosikymmenten ajan perustunut Tenojoen lohestukseen. Tenojoen kalastussääntö romahdutti kesämatkailijoiden määrän Utsjoella vuonna 2017, mikä aiheutti murrosvaiheen elinkeinoelämään. Menetetyn matkailutulon takaisin saaminen ja sen kasvattaminen vaati kunnalta toimenpiteitä mm. alueen tunnettuuden ja löydettävyyden parantamiseksi. Yhteistyötä eri elinkeinojen kesken lähdettiin tiivistämään kehittämishankkeen avulla huomioiden alueen erityispiirteet.

– Olemme laaja alue, jossa on kolme kyläkeskusta: Karigasniemi, Utsjoki sekä Nuorgam, ja halusimme että lopputulos palvelee kaikkia alueemme asukkaita ja yrittäjiä. Olemme myös Suomen ainoa saamelaisenemmistöinen kunta, missä saamelaisuus on osa arkea ja elämää. On tärkeää, että siitä viestitään vastuullisesti, kertoo Ulla-Maija Uusitalo Utsjoen elinkeinotoimesta.

Villi, hiljaisuus ja perinne

Alueen matkailubrändi on uudistettu ja sen toteutti lappilainen Kota Collective. Uudistuksen keskiössä on ollut työn toteuttaminen kestävästi ja kulttuurisensitiivisesti. Työssä ovat olleet mukana kaikki Utsjoen kylät, molemmat alueen paliskunnat sekä alueen yrittäjäjärjestöt. Paikalliset ja matkailijat osallistettiin työhön kysymällä heiltä verkossa, mikä tekee Suomen pohjoisimmasta alueesta ainutlaatuisen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Kyselyn tuloksina esiin nousivat rauhallisuus, luonnon voima sekä saamelaisuus, josta muotoilimme Utsjoen matkailulle kärjet: villi, hiljaisuus ja perinne. Lukumäärä viittaa myös Utsjoen kolmeen kyläkeskukseen, ja niissä toteutuvat Visit Finlandin sekä House of Laplandin valtakunnalliset ja Lappi-tason matkailulliset linjaukset, kertoo Miikka Hast , Kota Collectiven toimitusjohtaja.

Uutta brändiä on jalkautettu alueelle digitaaliseen löydettävyyteen ja näkyvyyteen keskittyvissä, yrittäjille suunnatuissa työpajoissa. Työn aikana Utsjoen matkailumarkkinoinnin käyttöön tuotetaan myös runsaasti kuva- ja videomateriaalia alueesta eri vuodenaikoina. Brändiä tuodaan esille kotimaisille ja kansainvälisille matkailijoille sosiaalisen median kilpailulla ja vaikuttajamarkkinointikampanjalla.

Ilmoita asiavirheestä