Paikallisuutiset

Petri Saastamoinen:

Matkailutuotteen kehitys muuttuvassa maailmassa

Kuluva vuosi on jälleen oivallinen esimerkki matkailualan suhdanne- ja markkinatila herkkyydestä. Alati jatkuva muutos ja kehitys kuuluvat arkeen myös matkailussa ja tänä vuonna koetut poikkeustilat pandemiasta johtuen, ovat osoittaneet muutos tahdin olevan ennen näkemättömän nopea.

Kuinka matkailuala sitten reagoi muutokseen? Lyödäänkö hanskat tiskiin ja luovutetaan, vai pujahtaako pää pensaaseen, jossa sitten odotellaan vanhojen hyvien aikojen palaamista?

Varsin monet matkailualalla toimivat yritykset ovat innovatiivisten ja uutterien yrittäjien luomuksia, joilla apunaan on ammattitaitoista ja sitoutunutta henkilökuntaa. Näin ollen en usko, että käsillä oleva koettelemus lannistaa tekijöitä.

Lapissa on osattu jo pitkään tehdä määrätietoista työtä alan kehittämiseksi kohti ympärivuotisuutta panostamalla tuotekehitykseen sekä etsimään vierailijoita eri sesongeille eri markkinoilta. Monella alueella kotimainen matkailija on valtaroolissa kesän ja syksyn ajalla ja talvella taas ulkomaiset vieraat saapuvat kokemaan Lapin luontoa, kulttuuria ja talvisia elämyksiä. Tämä pitkäjänteinen työ ja siitä saadut kokemukset antavat osaltaan oivalliset lähtökohdat myös vastaamaan kiihtyvään muutostarpeeseen, kun on jo totuttu siihen, että ainoa varma asia on muutos. Näin ollen matkailualan toimijoiden on vain rasvattava vaihdelaatikko ja lyötävä isompaa vaihdetta silmään ja pysyttävä maailman mukana.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Pandemia ja siitä aiheutuneet vaikutukset ovat toimineet katalyyttina matkailua koskevien trendien, kuten muutos ryhmistä kohti yksilöä, arvovalintojen ja kestävän kehityksen merkitys matkailukohdetta valittaessa merkityksen kasvamisessa. Nyt jos koskaan on alan toimijoiden hyvä kiinnittää huomiota määrän sijasta laatuun ja tarkastella löytyykö liiketaloudellinen kasvu nopeasta ohikulku matkailijasta vai kenties kohteessa pidempään viipyvästä ja myös palveluita hyödyntävästä vierailijasta. Väistämättä jokaisen aallonpohjan jälkeen seuraa aallonharja ja siihen aikaan valmistautuessa meillä jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa siihen millainen matkailun ”uusi normaali” tulee olemaan. Varsinkin kun toimitaan arktisella alueella -jossa luonto on hyvin herkkää kulutukselle, paikallinen väestö on keskittynyt asutuskeskuksiin, joissa matkailijamäärät helpostikin moninkertaistavat väkimäärän ja alkuperäiskulttuuri on vielä voimissaan ja näkyy myös arjessa- on hyvä tarkastella omia tuotteita sekä palveluita tarkkaan, jotta ne vastaavat arvojen pohjalta päätöksiä tekevän matkailijan tarpeita ja odotuksia, eivät kuormita luontoa tarpeettomasti ja ottaa huomioon myös paikallisen väestön ja heidän arjen hyvinvoinnin turvaamisen tasapainossa matkailijamäärien kanssa.

Mitä käytännön toimia sitten pystytään tekemään, jotta matkailupalvelut ja -tuotteet vastaavat muuttuvaa kysyntää?

Järkevintä lienee aina pohtia, kuinka omia olemassa olevia resursseja voidaan muokata niin, että toimivat myös tulevaisuudessa. Esimerkiksi voidaanko tuotteen palvelumuotoilua muuttaa niin, että ulkomaiselle asiakkaalle suuntautuva revontuliretki puhutteleekin jatkossa myös kotimaista vierasta?

Esimerkiksi Inarissa pitkään toimineessa Visit Inarissa on kuluvalle kesälle panostettu vuokrattaviin retkeilyvarusteisiin ja tuomaan vieraille esiin lähialueen päiväretkikohteita. Koronan myötä kasvanut retkeily ja ulkoiluharrastus on näkynyt kesällä myös Inarissa, vieraat viipyvät hieman aiempaa pidempään ja etsivät kokemuksia luonnosta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Tuleva talvi tulee olemaan ensimakua siitä uudesta normaalista, joka pandemian jälkeen koittaa. Maakohtaiset matkustusrajoitteet voivat muuttaa varaustilannetta nopeasti ja näin ollen on haasteena pohtia mistä vieraat saapuvat. Tuotteet ja palvelut on siis pyrittävä muodostamaan niin, että ne koskettavat asiakasta arvomaailman pohjalta ja perusteella, ei niinkään sen perusteella mistä ihminen tulee.

Avainasemassa on jatkossakin turvallisuus, johon muuttunut maailma tuo oman mausteensa mukaan. Tähän asti on totuttu keskittymään lähinnä tekniseen turvallisuuteen (esimerkiksi aktiviteettien turvallinen toteuttaminen ja onnettomuuksien ennaltaehkäisy). Jatkossa tärkeää roolia näyttelee myös terveys ja mahdollisten tartuntojen ennaltaehkäisy. Tässä valossa on todennäköistä, että matkailijoille suunnatuissa tuotteissa ja palveluissa suuntaudutaan massoista kohti pienempiä ryhmiä ja yksilöllistä palvelua. Osana turvallisuutta voidaan nähdä myös matkailijan taloudellinen turvallisuus, kuinka joustavia matkailualan toimijat pystyvät olemaan, jos kallis lomamatka peruuntuukin rajoitusten johdosta.

Lapilla on maine turvallisena kohteena niin kotimaassa kuin maailman markkinoillakin ja tämä varmasti toimii hyvänä lähtökohtana erottua edukseen maailmanlaajuisessa kilpailukentässä.

Kestävän kehityksen kannalta muutospaine on samalla valtava mahdollisuus. Nyt meillä on luontainen tilaisuus päivittää ja kehittää tuotteita ja palveluitamme kohti kestävämpää tulevaisuutta. Pystymme luomaan tarjonnan, joka on turvallista toteuttaa, huomio alueellisen matkailun kantokyvyn niin luonnon kuin paikallisen asukkaan kannalta, kehittää taloudellista kestävyyttä ja turvaa työpaikkoja myös tulevaisuudessa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kesä osoitti, että moni kotimainen matkailija löysi Lapin, osa uudelleen osa ensimmäistä kertaa. Toivottavasti olemme onnistuneet toimialana vähintäänkin täyttämään tai mieluummin jopa ylittämään vieraiden odotukset ja näemme myös edessä olevalla talvikaudella kotimaisia matkailijoita löytämässä talven elämykset.

Inarissa elokuisena maanantai aamuna,

Kirjoittaja on Pohjois-Lapissa kasvanut matkailualan toimija kolmannessa polvessa ja toimii nykyään Visit Inari Oy:n myyntijohtajana.

Ilmoita asiavirheestä