Paikallisuutiset
Saariselällä panostetaan kesämatkailuun
Kaksivuotisen Arctic Outdoor -hankkeen tuloksena syntyi Polarlife-matkailukonsepti, jossa alueen yrittäjät tekevät yhteistyötä aivan uudella tavalla.
Anni Kyöstin pesti Arctic Outdoor – Turvallisuutta ja terveyttä tunturista -hankkeen hankekoordinaattorina päättyy lokakuun lopussa. Kyösti on tyytyväinen kahden vuoden uurastuksen tuloksiin: hankkeen puitteissa luotiin uusi matkailukonsepti, joka saatiin käyttöön jo viime kesänä.
– Polarlife-matkapaketeissa yhdistyy kolme asiaa, eli ulkoaktiviteetit, paikalliskulttuuri ja hyvinvointi. Halusimme luoda oman kokonaisuuden, joka perustuu vahvasti paikallisuuteen ja alueen vahvuuksiin. Sillä tavalla haimme erilaisuutta myös suhteessa kilpailijoihin, Kyösti kertoo.
Viiden päivän Polarlife-matkapaketti sisältää majoituksen, ruokailun sekä joka päivälle ohjattuja aktiviteetteja. Alueen yrittäjien yhteistuotteen voi varata Saariselän Keskusvaraamon kautta ja lisäksi osa yrityksistä tarjoaa omia Polarlife-paketteja.
– Aikaisemmin on tarjolla ollut yksittäisiä kesätuotteita, mutta nyt eri tuottajien tuotteet on paketoitu yhteen viiden päivän ohjelmaksi. Käsittääkseni tämän tyyppistä toimintaa ei ole aikaisemmin ollut Saariselällä, Kyösti toteaa.
Piristystä kesäsesonkiin
Yrittäjien toiveesta Arctic Outdoor -hankkeessa panostettiin erityisesti kesämatkailun kehittämiseen. Sesonkiaikaan keskitalvella matkailijoita on jo niin paljon, että joissakin paikoissa joudutaan myymään ”eioota”. Siksi sesonkeja haluttiin tasata ja samalla kehittää matkailua ympärivuotiseksi.
Työtä ei kuitenkaan ole jouduttu tekemään yksin. Kyösti kertoo, että esimerkiksi ISM (Inari-Saariselkä Matkailu), Visit Finland ja House of Lapland ovat tehneet paljon työtä Lapin kesäsesongin markkinoimiseksi.
Tuloksia alkaa myös näkyä.
– Aikaisemmin kesällä on ollut monin paikoin hiljaista ja osa yrityksistä on ollut kesäaikaan kiinni. Tänä kesänä Saariselällä on kuitenkin ollut vilkkaampaa, ja ylipäätään Lapin kesämatkailu on nousussa, Kyösti toteaa tyytyväisenä.
Saariselän vahvuuksina hän näkee kesäaktiviteettien monipuolisen tarjonnan. Lisäksi merkittyjä reittejä on paljon, ja niitä on monentasoisille retkeilijöille. UK-puiston avaaminen pyöräilylle on monipuolistanut aktiviteettitarjontaa entisestään.
Turvallisuus edellä
Yksi hankkeen teemoista oli turvallisuus. Kohderyhmänä ovat ulkomaiset matkailijat, joille lappilaiset keliolosuhteet sekä esimerkiksi latuetiketti saattavat aiheuttaa päänvaivaa.
Viime talvena valmistui kuvitettu turvallisuusopas ja opastaulu siitä, ettei pulkan kanssa ole sallittua mennä autotielle. Tänä talvena alueelle on tulossa vielä uusia opaskylttejä.
Turvallisuusteeman mukaisesti myös kaikki Polarlife-aktiviteetit ovat opastettuja.
– Kohderyhmänä on sellainen asiakaskunta, joka ei koe luontevaksi lähteä yksin metsään tai erämaahan, Kyösti toteaa.
Hän on huomannut, että matkailutrendeissä näkyy myös kestävän matkailun sekä hyvinvointimatkailun nousu.
– Joka päivä ei haluta liikkua kymmeniä kilometrejä, vaan sen rinnalle halutaan rauhoittumista ja luonnosta nauttimista. Varsinkin ulkomaalaisille ja kaupunkilaisille hiljaisuus ja rauhoittuminen tuntuu olevan tärkeää.
Polarlife-konseptia on testattu yhdessä ulkomaisten matkanjärjestäjien kanssa. Lisäksi yhteistyötä on tehty muun muassa Visit Finlandin ja Metsähallituksen kanssa, ja hanketta on esitelty erilaisissa matkailualan tapahtumissa.
Kyöstin mukaan konsepti on herättänyt kiinnostusta ja valmiille kesämatkailupaketille on selvästi kysyntää.
Arctic Outdoor – Turvallisuutta ja terveyttä tunturista
Hankkeen kesto 1.9.2017–31.10.2019
Hankebudjetti 149 822 euroa
Rahoittajina Euroopan aluekehitysrahasto, Lapin liitto, Elinkeinot & kehitys Nordica sekä useita Saariselän alueen yrittäjiä
Tarkempi hankekuvaus