Paikallisuutiset

Santa’s Hotel Tunturin uusi hotellinjohtaja Eeva-Marja Jokinen:

”Tulin Tunturihotelliin 15 vuotta sitten myyntisihteeriksi”

Aamuyhdeksältä alkaa Saariselällä päivä jo hiljalleen valjeta. Pakkasesta huolimatta ryhmä aamuvirkkuja matkailijoita kävelee sukset kainalossa kohti latuja. Etelän suunnassa tuntureiden takaa näkyy taivaanrannassa jo valoisampaa rantua lupaillen kirkasta pakkaspäivää.

Santa’s Hotel Tunturin aulassa on rauhallista. Hotellivieraat ovat joko aamupalalla tai nukkuvat pitkään. Uusi hotellinjohtaja Eeva-Marja Jokinen on tyytyväinen meneillään olevaan matkailukauteen.

– Matkailuala muuttuu jatkuvasti ja koko ajan täytyy olla tuntosarvet pystyssä. Tulevaisuutta on vaikeaa ennustaa, mutta paikalleen ei voi jäädä. Oikeita päätöksiä on kuitenkin tehty.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Viidentoista vuoden työkokemus samassa työpaikassa mutta eri työtehtävistä on antanut hänelle hyvän kokonaiskuvan hotellin toiminnasta. Sitä hän aikoo hyödyntää mahdollisimman paljon myös uudessa tehtävässään hotellinjohtajana.

Mutta miten tähän hetkeen on päädytty?

Työn perässä tunturiin

Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelmasta restonomiksi valmistunut Jokinen työskenteli 2000-luvun alussa keskisuomalaisessa matkatoimistossa. Vuosituhannen vaihteessa ala oli murroksessa ja Jokinen oli jo huomannut ensimmäiset merkit siitä, että matkatoimistoissa ei ollut kaikille tulevaisuutta.

Pohjoiseen hänet houkutteli uudenlaiset matkailualan työt sekä halu kokea jotain uutta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Pohjoiseen muutossa iso tekijä oli Lapin luonto ja koiraharrastus. Saariselällä kävin ensimmäisen kerran vasta työhaastattelussa, mutta muuten Lappi oli tuttu metsästysharrastuksen kautta.

Koiraharrastuksen hän sai verenperintönä isältään, joka aikoinaan kasvatti ajokoiria. Jokinen itse siirtyi lintukoirapuolelle ja hänen ensimmäiset koiransa olivat saksanseisojia.

Nykyisin hänellä on kolme käyttölinjaista cockerspanielia, jotka ovat pienempiä ja lähihakuisempia kuin saksanseisojat. Ensimmäinen spanielinsa hän hankki elämäntilanteeseen, jossa metsässä kulki mukana pieni lapsi.

Aina kun aika sallii, Jokinen lähtee koiriensa kanssa tunturiin. Se on oivallista vastapainoa työlle, missä on päivittäin paljon tekemisissä ihmisten kanssa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Tunturissa saa liikuntaa ja raitista ilmaa, ja sieltä tulee aina takaisin paljon onnellisempana ja ajatuksiltaan levänneenä, hän toteaa.

Oikea osaaminen oikeaan paikkaan

Myyntisihteerin tehtävistä Jokinen siirtyi ensin asiakaspalvelupäälliköksi, sitten myyntipäälliköksi ja lopulta hotellipäälliköksi. Myös osa hotellinjohtajan tehtävistä oli hänen vastuullaan jo ennen virallista nimitystä tammikuussa.

Uuden tehtävänsä Jokinen on ottanut vastaan toiveikkaalla, iloisella ja avoimella mielellä. Työssään hänellä on tukenaan muiden hotellin työntekijöiden vahva osaaminen.

– Oikean ihmisen, persoonan ja ammattitaidon löytäminen oikealle paikalle on ykkösasia, millä saadaan hommat toimimaan. Ketjun puolesta meillä taas on apuna vahva markkinointi- ja myyntitiimi.

Esimiehenä Jokinen kertoo vaativansa kaikilta tasapuolisesti yhtä paljon. Hän kuitenkin rohkaisee työntekijöitä luovaan ajatteluun – yhteisesti sovittujen toimintatapojen puitteissa.

– Samat säännöt pätevät kaikkiin, kaikki ovat samalla viivalla ja tekevät saman asian eteen töitä. Toisaalta ylhäältä päin sanellut käskyt tai vaatimukset eivät ole minun tyyliäni, sillä uskon siihen, että luottamuksella, sitouttamisella sekä antamalla ihmisille mahdollisuus ajatella itse päästään kaikkein parhaimpaan lopputulokseen.

Asiakasrakenteen keikahdus

Saariselällä olonsa aikana Jokinen on nähnyt mielenkiintoisen kehityksen alueen asiakasrakenteessa.

– Vuoden 2007 tilastojen mukaan matkailijoista 60-70 prosenttia oli kotimaisia ja loput ulkomaisia. Saariselkä oli profiloitunut kotimaisten matkailijoiden hiihto-, tanssi-, viihde- ja yritysmatkailukohteeksi. Nyt tilanne on täysin päinvastainen ja suurin osa matkailijoista saapuu ulkomailta.

Matkailijoita tulee hyvinkin erilaisista kulttuuritaustoista, mutta noloilta tai harmittavilta kulttuurieroista johtuvilta kömmähdyksiltä on Tunturihotellissa kuitenkin vältytty.

– Nykyisin matkailijat ovat entistä tiedostavampia eivätkä oleta, että kaikki olisi niin kuin kotimaassa. Sen sijaan monet heistä haluavat perehtyä kohdemaansa kulttuuriin ja kokeilla esimerkiksi paikallisia ruokia.

Yrityksiltä asiakasrakenteen keikahtaminen päälaelleen on vaatinut muutoksia palveluihin ja tuotteisiin. Vaikka peruspalvelu majoituksineen ja ruokaravintoloineen on edelleen sama, on suomalainen hiihtäjä ja tanssiasiakas hyvin erilainen asiakas kuin esimerkiksi aasialainen revontulia metsästävä matkailija, Jokinen muotoilee.

Kokemus on kuitenkin opettanut, että asiakasryhmät tulevat ja menevät.

– Koko toimintaa ei missään nimessä kannata ruveta sopeuttamaan yhdelle asiakasryhmälle, vaan on pyrittävä löytämään sellainen kultainen keskitie.

Jokisen mukaan Saariselällä on ymmärretty, että luonto ja luontoon liittyvät elämykset ovat matkailijoille ”se ykkösjuttu”. Santa’s Hotel Tunturissa matkailun kehitystä seurataan tarkasti ja asiakkailta kerätään palautetta aktiivisesti.

Kristallipallon jälkeen se onkin toiseksi paras tapa yrittää ennustaa, mihin suuntaan matkailun trendit seuraavaksi kääntyvät.

Saat tilattua Saariselän Sanomat joko kotiin tai digilehtenä osoitteesta: www.saariselansanomat.fi/tilaukset.

Ilmoita asiavirheestä