Hyvinvointi
Sompio erottautuu matkailukeskuksista aidolla erämaallaan
Pohjois-Sodankylään on perustettu uusi matkailualue. Alue kantaa nimeä Sompio, ja sloganiksi on valittu Elävä erämaa - a living backwoods.
Pohjois-Sodankylän omaperäistä luontoa ja yritysten tarjontaa halutaan tehdä tunnetuksi tehostamalla alueen toimijoiden yhteistyötä. Sompio haluaa brändillään erottautua Lapin matkailukeskuksista paitsi eksoottisella luonnollaan, myös visuaalisella ilmeellään.
- Sompion alueen erityisyys on sen aitous ja erämaisuus. Haluamme profiloitua oikeana erämaana, toisenlaisena matkakohteena, kertoo Pohjois-Sodankylän matkailuyhdistyksen puheenjohtaja Marko Touru.
Kohteena eurooppalaiset matkailijat
Kansanperinteen kerääjä Samuli Paulaharjun tunnetuksi tekemä Sompion Lappi ei ole tarkoin määritelty alue, vaan kattaa laajoja erämaita Itä- ja Koillis-Lapista. Nimi juontaa kaukaa historiasta – Sompio mainitaan jo ikivanhoissa Lapin kartoissa.
Sompion matkailuyhdistyksen ydinalueeseen kuuluu muun muassa Nattastuntureistaan kuuluisa Sompion luonnonpuisto. Vaikka alue on erämaata, on se samalla helposti saavutettavissa valtatie 4:ltä käsin jopa julkisilla kulkuneuvoilla.
- Haluamme tehdä Sompion Lappia merkittävästi nykyistä tunnetummaksi aina Eurooppaa myöten, Touru kertoo.
Tällä hetkellä Sompiossa on mukana jo toistakymmentä toimijaa, muun muassa yrityksiä ja yhdistyksiä. Lisää on tulossa.
- Sompio avaa ovia myös uusille matkailualan yrittäjille tulla tälle alueelle tarjoamaan esimerkiksi opastettuja retkiä ja vaelluksia, Touru vinkkaa.
Toimijat halusivat yhteistyöhön
Vuonna 2016 tehdyssä Kultainen Pohjoinen -hankkeen esiselvityksessä todettiin, että Pohjois-Sodankylän toimijoilla on kiinnostusta omaan matkailuyhdistykseen ja halua laajaan yhteistyöhön saadakseen aiempaa enemmän näkyvyyttä alueelle. Työn alkuun saattamiseksi Sodankylän kunta käynnisti yksivuotisen Pohjois-Sodankylän matkailun kehittäminen -hankkeen.
Yritysryhmähankkeen avulla alueen toimijoille on tarjottu muun muassa Visit Finland Akatemian koulutuksia, jotka valmentavat esimerkiksi kansainväliseen myyntiin.
- Todella hienoa, että yhteistyöaloite on lähtenyt nimenomaan yrittäjiltä ja he ovat olleet aktiivisesti mukana kaikissa koulutuksissa, sanoo Marjo Harjula.
Hankkeen avulla Sompiolle teetettiin myös visuaalinen ilme, jonka tyylikäs mustavalkoinen värimaailma pohjaa Sodankylän vaakunaan. Sompion logon keskiössä on Nattastuntureiden terävähuippuinen siluetti. Visuaalisesta ilmeestä vastaa rovaniemeläinen mainostoimisto Seven-1.
Sompion kotisivut on avattu osoitteeseen www.visitsompio.fi.