Paikallisuutiset

Suomen halki kymmenessä päivässä skuuttannut Atso Tillgren, matkan syynä hyväntekeväisyys: ”Sillä fiiliksellä me painetaan eteenpäin”

Atso Tillgren aikoo ajaa koko Suomen halki Hangosta Nuorgamiin hyväntekeväisyyden vuoksi. Kuva: Anni Ågren

Atso Tillgren skuuttasi Hangosta Nuorgamiin kymmenssä päivässä. Hän lähti liikkeelle Hangosta 7. elokuuta ja saapui Nuorgamiin 17. elokuuta

Kun toimittaja ja kuvaaja hyppäävät autoon, tiedossa ei vielä ole missä pysähdytään. Haastateltava, eli lahtelainen sisällöntuottaja ja päihdetyöntekijä Atso Tillgren, liikkuu kohti pohjoista enemmän tai vähemmän tasaista 25 kilometrin tuntivauhtia. Hänellä on melkein sadan kilometrin etumatka.

Tillgrenillä on kiire. Hänen tavoitteensa on päästä Ouluun iltaan mennessä, ajoneuvona sähköskootteri. Tillgren aikoo ajaa koko Suomen halki, Hangosta aina Nuorgamiin asti. Matkan on määrä kestää kaksi viikkoa.

Lopulta yhytämme kohteemme Kalajoella. Sähköskootteria ja sen rajoitteellisia (eli täysin puuttuvia) mukavuuksia silmäillessä tulee mieleen, että mikä ajaa ihmisen tekemään jotakin tällaista? Olisi kai sitä helpompiakin matkantaiton tapoja löytynyt.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Mutta tämän matkan tarkoitus ei olekaan helppous.

– Tämä on hyväntekeväisyystempaus ja se järjestetään päihderiippuvuutta sairastavien ihmisten läheisiä tukevan työn puolesta, Tillgren valaisee.

Matkan aikana Tillgren päivittää matkan sujumista sosiaaliseen mediaan. Tarkoitus on kerätä ja lahjoittaa rahaa Irti Huumeista ry:lle.

Tempaus on ottanut hyvin tuulta alleen, erityisesti sen jälkeen, kun itse matka alkoi. Erityisen suosittuja ovat olleet TikTokissa järjestetyt liveseurannat.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Tillgren on jopa vähän yllättynyt tempauksen suosiosta. Alkuperäinen suunnitelma oli kokeilla kepillä jäätä ja katsoa, kiinnostaako ihmisiä tämänkaltainen kampanja.

– Mutta kun aloimme Irti Huumeista ry:n toiminnanjohtajan kanssa suunnittelemaan tätä, niin tämähän lähti heti leviämään, Tillgren iloitsee.

Raskasta matkaa helpottavat tsemppiviestit kerätään kaikki yhteen tsemppivarastoon, johon on aina hyvä palata, kun tasaista tietä on edessä satoja kilometrejä. Voimaa antaa myös tieto siitä, että nyt ollaan hyvällä asialla.

Tillgren kertoo työskennelleensä selviämishoitoyksikössä, jossa hän sai päivittäisiä soittoja päihdeongelmasta kärsivien omaisilta. Huoli omasta läheisestä on aina kova. Tillgren toivoo, että tempauksen avulla hän voi auttaa päihderiippuvaisten läheisiä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Jos me pystytään tekemään edes joku lovi johonkin, niin kyllä siitä tulee hyvä mieli. Sillä fiiliksellä me painetaan eteenpäin, Tillgren summaa.

Tillgrenillä on päällään asiaankuuluva suojavarustus. Kypärään kuuluvat luonnollisesti myös suojalasit. Kuva: Anni Ågren

Sähköskootteri valikoitui matkustusvälineeksi siksi, että ne ovat olleet viime vuosina esillä, niin hyvässä kuin pahassakin.

– Ja tämä on niin nykyaikainen tuote, että tämä saattaa kiinnittää ihmisten huomiota vähän enemmän, Tillgren arvioi.

Yksi logistinen ongelma on sähköskoottereiden toimintasäde ja akun kesto. Hyvinä päivinä yhdellä latauksella matkustaa muutamia kymmeniä kilometrejä. Potentiaalia myös pidempiin etappeihin olisi, mutta sillä on hintansa.

– Valmistajan mukaan pääsee yli 70 kilometriä, mutta en halua ajaa 10 kilometriä tunnissa. Me painetaan sellaista 25 kilometriä tunnissa, Tillgren naurahtaa.

Hetkinen, me? Kyllä. Tillgrenillä on mukanaan myös tukijoukkoja. Niin kutsuttua huoltoautoa ajaa Tillgrenin paras ystävä Tomi Heinonen ja kyydissä ovat Atson veljet Ari Tillgren ja Aki Tillgren.

Heidän tehtävänsä on varmistaa, että matka jatkuu sujuvasti. Ilman heidän apuaan ei matkasta tulisi mitään, sillä sähköskootteria pitäisi ladata tuntikaupalla aina muutaman kymmenen kilometrin välein.

– Me varmistamme, että akkua on ja selvitään pitkiäkin matkoja, Ari Tillgren summaa.

Nyt matkassa on kolme sähköskootteria: yksi ladattuna, yksi latauksessa ja yksi tien päällä. Akkuja ladataan autossa olevan invertterin avulla. Toisinaan he saattavat ladata akkuja myös liikenneasemilla.

Akun lataaminen voi kestää jopa seitsemän tuntia.

– Heti kun yksi skootteri tyrehtyy, me laitetaan se lataukseen ja otetaan Atsolle uusi alle lennosta, Tillgrenin veljekset selostavat.

Pisin matka, jonka he ovat kerralla taittaneet, on ollut peräti kaksisataa kilometriä.

– Mutta päästäisiin pidemmällekin, tuumailee Aki Tillgren.

Tällä porukalla matkaa on taitettu jo satoja kilometrejä. Kuvassa vasemmalla skootterin päällä istuu Atso, hänen yläpuolellaan poseeraa Ari, oikealla Tomi ja Aki. Kuva: Anni Ågren

Pakollinen kysymys koko porukalle ennen kuin päästämme heidät jatkamaan matkaa. Miltä Pohjanmaat ovat maistuneet näin läpi ajettuna?

– Tasaiselta. Hyvä painaa eteenpäin, kun ei ole mäkiä eikä mitään, kommentoi porukan kuski Heinonen. Samaa ajattelevat myös muut, ainakin naurusta päätellen.

– Mutta oikeasti, sen takia me tultiinkin tätä kautta, kun tiedän, että täällä on mukavia ihmisiä ja hyvä olla, Heinonen toteaa.

On sitä muutakin tullut nähtyä kuin vain tasaista pitkää tietä.

– Teillä on aika paljon tuulivoimaloita täällä. Siistin näköisiä, kiva aamupalamaisema, pohtii Atso Tillgren ennen kuin jatkaa matkaansa kohti Oulua.

Tillgrenin matkaa voit seurata Instagramissa, TikTokissa ja Facebookissa ”Skuutilla Suomen Halki” -tileillä.

Juttu on alunperin julkaistu Keskipohjanmaa, Kalajokilaakso ja Kalajokiseutu-lehdissä.

Ilmoita asiavirheestä