Paikallisuutiset

Matkailijat ovat tärkeä osa K-Market Inarin arkea

Vegeä, poroa monissa eri muodoissa sekä makeisia, kuten Poron pipanoita ja Lapin tervapastilleja. K-Market Inarin kauppias Pirkko Rajaluoto tietää, mitä kaupan hyllyiltä täytyy eri sesonkeina löytyä.

Koronapandemian helpotettua matkailijat ovat palanneet Lappiin – ja Inarin kirkolle. Vaikka vielä ei puhutakaan samoista matkailijamääristä kuin ennen koronaa, kehityssuunta on positiivinen.

– Ranskalaisia, espanjalaisia ja saksalaisia on ollut ryhmämatkoilla, ja kaikesta huolimatta on näkynyt myös jonkin verran aasialaisia. Nyt myös norjalaiset ovat löytäneet kaupan, mutta en yhtään tiedä, mistä se johtuu. Vaikka sijainnin puolestahan me olemme paraatipaikalla, eikä kukaan aja ohi näkemättä tätä, sanoo K-Market Inarin kauppias Pirkko Rajaluoto .

Matkailijat näkyvät selvästi kaupan arjessa vaihtuvien sesonkien mukaan, ja vaikka kesä on Inarin kirkolla edelleen vilkkainta aikaa, myös talvet ovat alkaneet piristymään. Ero kesä- ja talvisesonkien välillä on silti selkeä: kesällä suurin tavaratoimitus on ollut 72 rullakollista, kun taas talvella pärjätään keskimäärin 25 rullakollisella per tilaus.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Valikoimassa se näkyy niin, että yritän aina saada paikallisia ja kotimaisia tuotteita myyntiin, esimerkiksi poronlihaa monessa eri muodossa.

Makeita herkkuja

Pirkon mukaan ulkomaisten matkailijoiden ehdoton ykköstuote ovat Poron pipanat -karkit, joita löytyy montaa eri makua. Uusia suosikkeja ovat Lapin tervapastillit.

– Eräs ranskalaisryhmiä luotsaava opas soittaa aina etukäteen ja varmistaa, että onhan tervapastilleja hyllyssä. Ryhmät saattavat ostaa 50 rasiaa kerralla, Pirkko kertoo.

Kaupan paistopisteellä on aina tarjolla keskieurooppalaisille tuttuja tuotteita, kuten vaikkapa croissanteja. Silti myös karjalanpiirakat tekevät kauppansa, etenkin jos työntekijä sattuu osumaan paikalle ja suosittelemaan niitä ulkomaisille asiakkaille.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Maailman ruokatrendeistä Pirkko pysyy ajan tasalla lukemalla alan lehtiä, mutta hyviä vinkkejä tulee myös oman kylän asiakkailta.

– Paikalliset ovat huippuvalveutuneita ja heidän kautta tulee paljon toiveita, joita henkilökunta ottaa vastaan. Minuakin otetaan aina välillä hihasta kiinni ja kysytään, että kokeillaanko jotain uutuustuotetta.

Tällä hetkellä kaupan hyllyistä löytyy viitisenkymmentä asiakastoivetta. Osa niistä jää pysyvään valikoimaan ja osa poistuu kokeilun jälkeen. Pirkon mukaan se kuuluu asiaan: kaikista ei voi tulla hittituotteita, joten hutejakin on oltava valmis ottamaan.

Suurimmaksi yllättäjäksi Pirkko mainitsee vegetuotteet, joiden valikoima on laajentunut tasaisesti. Alkuun niitä oli vain yksi hyllyllinen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– En olisi uskonut, että se tuoteryhmä kasvaa niin isoksi.

Toinen yllätys Inarissa yöpyvien matkailijoiden suhteen on ollut se, että he saattavat ostaa tavaraa ”kärrykaupalla”, eikä vain pelkkiä eineksiä, vaan selvästi ruoanvalmistukseen tarkoitettuja ruokatarpeita.

– Ehkä täällä on mökkejä, joissa on kokkausmahdollisuus, koska hotellihuoneissa yöpyvien ei odottaisi tekevän niin, Pirkko pohtii.

Yhteistyö kannattaa

Pirkolle on vuosien mittaan kehittynyt sisäinen vuosikello, joka kertoo, mitä mihinkin vuodenaikaan pitää alkaa tilaamaan.

– Esimerkiksi kesällä, kun oli keskieurooppalaisia matkailijoita, einesruoissa piti lisätä valikoimaa tuorepastoille, hän sanoo.

K-Market Inarin lisäksi Inarin kylästä löytyy S-ketjun Sale. Pirkon mukaan on hyvä asia, että kylässä on kaksi kauppaa. Se vähentää painetta siitä, että tilausten pitäisi joka kerta osua prikulleen oikein.

– Kun meillä ei ole sitä kristallipalloa, joten jos meiltä loppuu kerma tai tilli, niin on toinen kauppa, jonne voi ohjata asiakkaan. Olemme myös saaneet hyvää palautetta siitä, että asiakkaalle on vinkattu, mistä jotain tiettyä tuotetta voi löytää, oli se sitten vaikka termosmukeja Näkkäläjärveltä, Pirkko toteaa.

Vastavuoroisesti hän saa apua muilta kylän yrittäjiltä. Esimerkiksi Visit Inarista vinkataan Pirkolle, milloin sesongit hotellihuone- ja mökkivarausten perusteella alkavat ja päättyvät. Sieltä puolestaan saatetaan hakea täydennystä hotellin keittiöön kylän ruokakaupoista, jos vaikkapa maito pääsee loppumaan.

– Meillä on hyvä yhteistyö. Heiltä saa vähän ennakkovaroitusta, että osaan esimerkiksi sesongin lopulla hieman pudottaa tilausmääriä, ettei tule turhaa hävikkiä, Pirkko toteaa.

Ilmoita asiavirheestä